آفتاب
دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرد؛

بررسی ابعاد مشارکت و تاثیرگذاری فارغ التحصیلان فنی در تشکل‌های صنفی-حرفه‌ای

بررسی ابعاد مشارکت و تاثیرگذاری فارغ التحصیلان فنی در تشکل‌های صنفی-حرفه‌ای

کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران در گردهمایی عمومی اردیبهشت ماه خود در نشستی با حضور پیشگامان و فعالان عرصه تشکل‌گرایی این دانشکده به بررسی چگونگی شکل‌گیری و تکوین تشکل‌های حرفه‌ای و تاثیر این تشکل‌ها در توسعه کارآمدتر صنعت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ابتدای این نشست میرعلیرضا مهنا دبیر کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی هدف از برگزاری این نشست را استفاده از تجربیات خبرگان و پیشکسوتان عرصه تشکل‌گرایی عنوان کرد و افزود: قبل از برگزاری این نشست جلسات مشترکی با حضور متخصصان عرصه علوم اجتماعی به صورت میزگرد در کانون فارغ التحصیلان داشتیم که به یک جمع‌بندی اولیه رسیدیم. حاصل این جمع‌بندی این بود که ببینیم به چه دلیل در دهه‌های قبل از انقلاب تشکل‌های دانشکده فنی این چنین تاثیرگذار عمل کردند و چه عواملی در تاسیس و توسعه و گسترش آن‌ها اثرگذار بود تا بتوانیم استفاده از آن تجربیات را در جامعه امروز ترویج دهیم و گرایش تشکل‌گرایی در میان فارغ التحصیلان جوان امروز را گسترش دهیم.

اسماعیل مسگرپور طوسی، رئیس هیئت مدیره کانون فارغ التحصیلان دانشگاه تهران نیز با بیان این‌که هدف از این مباحث کشف زمینه‌های رشد انگیزه برای فارغ التصیلان جوان است ادامه داد:برنامه‌ریزی برای این هدف نیازمند شناخت عوامل عدم انگیزش میان فارغ التحصیلان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه این نشست،تورج امیرسلیمانی، عضو هیئت مدیره جامعه مهندسان مشاور پیرامون انگیزه برای فعالیت در تشکل‌ها اظهار کرد: دیدگاه من راجع به حرفه این است که حرفه و صنف اعتقاد مخصوص به خود را دارد؛ بنابراین وارد شدن به این کار نیازمند برقراری یک پیوند ناگسستنی است.انگیزه واقعی از انجام این کار دیدن کمبودهاست. وقتی یک جایی دیده شود که کمبودهایی وجود دارد کسانی باید وارد شوند و این کمبودها را از میان بردارند.

این عضو هیئت مدیره فیدیک در ادامه گفت:«سال 47 زمانی که می خواستیم جامعه مهندسان معاصر را معرفی کنیم کمتر کسی ما را می‌شناخت به همین خاطر در اولین قدم در جلساتی که در خیابان سعدی برگزار می‌کردیم سعی بر آن شد تا به دنبال راهی برای معرفی خود باشیم.شاید انگیزه اصلی این کار دفاع از حرفه باشد. ما می‌خواستیم زمانی که وارد سازمان برنامه‌ریزی می‌شویم ما را به عنوان مهندسان معاصر شناسایی کنند و نه آرشیتکت های صرف.

در ادامه مهدی محیط کرمانی، مدیر رشته راه و ساختمان کانون مهندسین ایران نحوه تاسیس و کارکرد این کانون گفت: از سال 47 تا 57 دبیر رشته راه و ساختمان بودم که در همین مسیر تحولات زیادی در رشته راه و ساختمان صورت گرفت از جمله تشکیل کمیته فنی و کمیته لغت و اصطلاحات مهندسی فنی، راهداری ،ساختمانی و..... .

وی افزود: در زمان مصادره کانون مهندسین هزار و صد نفر عضو داشت.طرح مصادره و روند بازپسگیری آن روندی پیچیده و طولانی است.با وجود طی کردن تمامی مراحل قانونی ما امیدواریم بتوانیم دوباره تمامی انجمن های این کانون را یک جا جمع کنیم.

محمد عطاردیان، دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نیز در ادامه این نشست در توضیح انگیزه کار در قالب تشکل‌های صنفی گفت: در سال 42 زمانی که شرکت خودم را راه اندازی کردم به این نتیجه رسیدم که اگر اقدامات فردی باشد معمولا نتیجه بخش نیست.از این رو بهتر است به صورت جمعی و سندیکایی حرکت کنیم.

وی همچنین گفت: مستقل بودن تشکل ها و عدم نیاز تشکیل آن به افراد خاص از نکته های اصلی کارکرد درست یک انجمن یا سندیکا است.

غلامرضا حمیدی انارکی،دبیر خانه معدن ایران نیز با مفید دانستن محیط دانشکده فنی و اساتید آن زمان گفت: همراهی خوب دانشجویان و اساتید در عملکرد تشکل های آن دوران تاثیر بسزایی داشت.اساتید قدم به قدم با دانشجویان و فارغ التحصیلان همراه می شدند تا کارها را پیگیری کنند.

از خود گذشتگی موسسین تشکل‌های از جمله مواردی بود که انارکی به آن‌ها اشاره کرد و افزود: موسسین یک تشکل باید در نظر داشته باشند که برای تشکیل و تداوم یک تشکل باید چند سالی از خود گذشتگی داشته باشند و صبر و تحمل پیشه کنند؛ چرا که بودجه و هزینه و پیدا کردن جای مناسب از عوامل مهم در راه تشکیل یک تشکل است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: اگرچه حضور افراد با تجربه در تشکل ها مهم و ضروری است که استفاده از افراد جوان تر به طور همزمان در این تشکل ها موجب می شود تا با رفتن یکی از اعضای با تجربه به آن تشکل ضربه جدی وارد نشود و به راه خود ادامه دهد.

در انتها هرمز ناصرنیا، عضو هیئت مدیره کانون فارغ التحصیلان فنی دانشگاه تهران نیز با بیان این‌که به ناگهان وارد عرصه کارهای تشکیلاتی در کانون های دانشکده فنی شد افزود: مهمترین انگیزه برای تشکیل این تشکل ها از نظر من این است که چند نفر خواهان رسیدن به هدفی مشترک هستند به همین خاطر با تشکیل یک گروه تصمیم می گیرند تا سریعتر به این هدف دست پیدا کنند.

وی در بیان این‌که چرا امروزه رویکرد به کار تشکلی ضعیف شده است گفت: افرادی که وارد کارهای تشکیلاتی می‌شوند باید انسان‌های مسوولیت‌پذیری باشند.همین احساس مسئولیت است که می تواند کار را پیش ببرد و هدف را دست یافتنی کند.

انتهای پیام

کد N296347

وبگردی