آفتاب

حادثه ای که تاجیکستان را به تکاپو انداخت

حادثه ای که تاجیکستان را به تکاپو انداخت

دوشنبه ـ ایرنا - عملیات غیرحرفه ای تعقیب و گریز پلیس تاجیکستان برای دستگیری یگ گروه مظنون به قاچاق مواد مخدر در شهر خاروغ، که منجر به بروز آشوب در این شهر شد مقام های تاجیکستان را از ترس وقوع مجدد حوادث سال 91 بدخشان به تکاپو انداخت.

به گزارش ایرنا نیروهای پلیس تاجیکستان چهارشنبه در یک عملیات ویژه یک گروه مظنون به عضویت در گروههای قاچاق مواد مخدر در خاروغ مرکز استان خودمختار بدخشان را تعقیب کردند که در تیراندازی های متقابل و همچنین بروز ناآرامی در این شهر به گفته منابع آگاه سه نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

این عملیات حدود ساعت 11 ظهر( به وقت محلی ) روز چهارشنبه در یکی از کوچه های های تنگ مرکز شهر خاروغ زمانی که مردم رفت و آمد داشتند رخ داد.

به گفته برخی کارشناسان و شاهدان، غیرحرفه ای بودن این عملیات که خود مقامات نیز به آن اعتراف کرده اند باعث بروز ناآرامی و آشفتگی در شهر شد.

به عقیده شاهدان، پلیس با دستگیری مظنونان می توانست از تحریک احساسات مردم و بروز آشفتگی جلوگیری کند اما با غیرحرفه ای عمل کردن و تیراندازی به سوی مظنونان که به مرگ 3 تن از انها منجر شد ، باعث اعتراضات جوانان حاضر در صحنه و بروز آشوب و وارد آمدن خسارت به اموال دولتی شد.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان که به منظور شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای چین بسر می برد در تماسهای مشورتی با مسوولان نهادهای امنیتی و نظامی این کشور وضعیت خاروغ را بررسی کرد و برای شناسایی عوامل بروز حادثه و مجازات آنان دستوراتی صادر کرد.

بر اساس دستور رحمان ˈشیرعلی خیر الله افˈ مشاور امنیتی رییس جمهوری تاجیکستان در راس یک هیات برای بررسی قضیه به شهر خاروغ مرکز استان خودمختار بدخشان رفت.

به گزارش ایرنا و به گفته شاهدان اوضاع شهر خاروغ در روز پنجشنبه ارام و تحت کنترل پلیس و نیروهای امنیتی قرار دارد.

چند سفارت خانه کشورهای خارجی از جمله آمریکا و انگلیس به خاطر ناآرامی های روزگذشته خاروغ به شهرونداشان توصیه کردند که طی روزهای آینده از سفر به این شهر خودداری کردند.

خاروغ تاجیکستان در تابستان سال 1391 مرکز عملیات ویژه ای بود که طی آن نیرو های دولتی در پاسخ به قتل رئیس اداره امنیت بدخشان ˈعبدالله نظرافˈ به مخالفان حمله کردند و در این درگیری 70 نفر از دو طرف کشته شدند و بعد از چند روز درگیری با میانجیگری سازمان های غیردولتی بین دولت تاجیکستان و گروه های مسلح خاروغ آتش بس برقرار شد.

منطقه خودمختار بدخشان با 63 هزار و 710 کیلومتر مساحت و به مرکزیت شهر خاروغ یک استان خودمختار در جنوب شرق تاجیکستان است.

این استان کوهستانی از جنوب با افغانستان، از شرق با چین و از شمال با قرقیزستان همجوار است

آساق**1663**1446
کد N296340

وبگردی