آفتاب

انتخابات پارلمان اروپا آغاز شد

انتخابات پارلمان اروپا آغاز شد

تهران- ایرنا- انتخابات پارلمان اروپا امروز (پنجشنبه) آغاز شد و هلندی ها پیش از دیگران برای تعیین نمایندگان خود در این نهاد اروپایی به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این انتخابات از امروز تا 25 مه

(چهارم خرداد) در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود تا بیش از 500 میلیون اروپایی 751 نماینده خود را برای دوره ای پنجساله مشخص کنند.

بر پایه این گزارش، امروز این انتخابات در انگلیس و هلند، فردا (جمعه) در جمهوری چک و ایرلند و روز شنبه در لتونی و اسلواکی برگزار می شود. پس از آن در روز یکشنبه شهروندان اروپایی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا به پای صندوق های رای خواهند رفت.

بر پایه این گزارش، تا پایان آخرین رای گیری در ساعت 21 به وقت گرینویچ در ایتالیا، نتیجه رسمی انتخابات اعلام نخواهد شد.

تعداد نمایندگان هر کشور بسته به میزان جمعیت آن با کشور دیگر متفاوت است. آلمان با 96 نماینده و کشورهای کوچکی چون لوکزامبورگ، مالت و قبرس با شش نماینده بیشترین و کمترین کرسی های پارلمان اروپا را در اختیار دارند.

این هشتمین دور از انتخابات پارلمان اروپا از زمان برگزاری انتخابات مستقیم برای این نهاد اروپایی از سال 1979 است و در مجموع 380 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. این در حالی است که در هر دوره از نرخ مشارکت در این انتخابات کاسته

می شود. در سال 1979 میلادی نرخ مشارکت اروپائیان در این انتخابات 63 درصد اعلام شد و 20سال بعد این میزان به 43 درصد تنزل یافت. امروز نیز کارشناسان کمترین میزان مشارکت را در هشتمین دوره انتخابات پیش بینی می کنند.

اروپام** 9053**1549
کد N295969

وبگردی