آفتاب

حضور ایران در پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی در باکو

حضور ایران در پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی در باکو

سرپرست بخش بین الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما شرکت در پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی است که آذرماه در باکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان ایسنا فاطمه رحمتی در حاشیه برگزاری همایش همگرایی علیه تروریسم و افراط گری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، افزود: موضوع پنجمین اجلاس وزرای زن سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی، مشارکت زنان کشورهای عضو سازمان در عرصه‌های مختلف است و در این کنفرانس ایران می‌تواند نقش فعالی داشته باشد.

وی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در زمینه اجرای ماده 230 برنامه پنجم توسعه در بخش بین المللی گفت: یکی از موارد مورد توجه در این ماده توسعه تعاملات بین المللی است و ما در این زمینه در حال نوشتن برنامه‌ای بوده‌ایم تا بر اساس آن بتوانیم تصویری واقعی از زن مسلمان و توانمندی‌های او در عرصه بین المللی ارائه دهیم و تعامل سازنده‌ای با مجامع بین المللی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: دو روز قبل یکی از سازمان‌های مردم نهاد زن و خانواده از ایرلند، پیام تشکری برای ما در زمینه اقداماتمان در تدوین سندی در کمیسیون مقام زن در حوزه‌های فرد، ‌خانواده و اجتماع ارسال کرد که این پیام تشکر از طریق وزارت خارجه به دست ما رسید.

رحمتی با اشاره به شرکت معاونت امور زنان و خانواده در اجلاس پکن گفت: امسال بیستمین سال تصویب سند پکن است بر اساس این سند بخش زنان کشورها در 12 حوزه نگران کننده رصد می‌شود و گزارش‌ پیشرفت‌ها و چالش‌ها در این حوزه‌ها ارائه می‌شود.

وی درباره مهمترین چالش‌های زنان ایرانی گفت: یکی از چالش‌های زنان ایرانی استیفای حقوق شرعی و قانونی آنهاست و در این زمینه تعاملاتی با مجلس داشته‌ایم که یکی از آنها مربوط به بیمه زنان خانه دار است.

سرپرست بخش بین الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه مشارکت پایین زنان در مناصب تصمیم گیری یکی دیگر از چالش‌های موجود است تصریح کرد:‌ کارآمد شدن مرجع ملی زنان در کشور نیازمند وجود ارتباط ارگانیک بین همه منابع است. معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در تلاش برای ایجاد این ارتباط با دستگاه‌های اجرایی بوده این در حالیست که هنوز سه دستگاه اجرایی مهم یعنی وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی هنوز مشاوران امور زنان خود را منصوب نکرده‌اند.

وی افزود: مشاور امور زنان تنها یک پست نیست بلکه او مسئول رصد اقدامات دستگاه خود در زمینه زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور است.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه زنان انجام شده است اما مستند سازی نشده و ما برای بیان اقدامات انجام شده نیازمند ارائه گزارش هستیم و این آمار و اطلاعات باید به تفکیک جنس باشد تا بتوانیم به درستی درباره آنها برنامه ریزی کنیم.

رحمتی در پایان گفت: قصد داریم هفته‌های دوستی را با کشورهای مختلف برگزار کنیم در این زمینه اولویت ما کشورهایی هستند که با آنها تفاهم نامه امضا کردیم که از جمله آنها به تونس و اتریش می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N295880

وبگردی