آفتاب

نخست وزیر ویتنام: عملیات چین تهدیدکننده صلح است

نخست وزیر ویتنام: عملیات چین تهدیدکننده صلح است

کوالالامپور – ایرنا – ˈنگوین تان دونگˈ نخست وزیر ویتنام عملیات چین برای حفاری چاه نفت در جزایر مورد مناقشه دو کشور در آب های دریای جنوبی چین را تهدیدکننده صلح دانست.

به گزارش ایرنا، وی عصر روز گذشته پس از در دیدار با بنینو آکینو رییس جمهور فیلیپین در مانیل، گفت: اقدام چین برای استقرار دکل نفت و بسیاری دیگر از اقدامات غیرقانونی در دریا باید توسط جامعه بین المللی محکوم شود.

نخست وزیر ویتنام که به همراه آکینو با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: با توجه به این وضعیت، رییس جمهور فیلیپین و من نگرانی عمیق خود را از شرایط بسیار خطرناک ناشی از اقدامات چین که نقض قوانین بین المللی است اعلام می کنیم.

به نوشته روز پنجشنبه روزنامه فیلیپینی ˈسانˈ، وی گفت استقرارغیرقانونی سکوهای حفاری و اسکورت کشتی توسط چین برای حفاظت از این دستگاه ها به طور جدی صلح، ثبات، امنیت و ایمنی و آزادی دریانوردی را در این منطقه تهدید می کند.

اشاره نخست وزیر ویتنام بر سر مالکیت جزایر ˈپارسلˈ است که گفته می شود دارای ذخایر غنی نفت و گاز است و چینی ها این جزیره را ˈشی شاˈ می نامند.

این جزایر اکنون تحت کنترل چین قرار دارد و دو کشور ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کنند.

ویتنام، فیلیپین، برونئی، مالزی و تایوان با پکن بر سر مالکیت برخی جزایر دریای جنوبی چین رقابت دارند. این ادعاها و اختلافات چند دهه ای به یک محرک بالقوه برای جنگ در منطقه تبدیل شده است.

چین در سال 1974 پس از یک نبرد با ویتنام جنوبی که حدود 50 نفر از نظامیان ویتنامی در آن کشته شدند کنترل جزایر پارسل را در دست گرفت.

از سوی دیگر تنش بین فیلیپین و چین نیز پس از ادعای مانیل مبنی بر ساخت باند فرودگاه توسط پکن در صخره های مابینی (تپه دریایی جانسون) واقع در جزایر اسپارتلی تشدید شده است.

فیلیپین ماه مارس ادعای خود در مورد اختلافات ارضی با چین را به یک دادگاه سازمان ملل متحد ارجاع داد اما چین از شرکت در دادرسی خودداری کرده است.

رییس جمهور فیلیپین نیز ساخت باند پرواز در این صخره ها را بر خلاف معاهده امضا شده عدم تهاجم بین اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن و چین در سال 2002 می داند.

مانیل از ماه گذشته تاکنون ضمن اعلام مخالفت با فعالیت های چین در آب های مورد چالش دو کشور به طور رسمی به این قبیل اقدامات اعتراض کرده است.

آکینو نیز بر اهمیت همکاری های فیلیپین و ویتنام در برابر ˈچالش های بزرگˈ اشاره کرد، اما همانند نخست وزیر ویتنام در برابر پکن موضع نگرفت.

وی گفت: همکاری مستمر بین فیلیپین و ویتنام، ما را قادر به حفاظت بهتر از منابع دریایی می کند.

این در حالی است که شی جین پینگ رییس جمهور چین روز گذشته در آیین گشایش چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای تاکیدکرد که چین تهدیدی برای صلح منطقه نیست.

وی گفت چین متعهد به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با کشورهای دیگر بر سر اختلافات ارضی و و منافع دریایی است.

آساق**1611
کد N295751

وبگردی