آفتاب
روحانی در جمع ایرانیان مقیم چین:

ما می‌توانیم ظلم‌های وارده به ملت‌مان را جبران کنیم

ما می‌توانیم ظلم‌های وارده به ملت‌مان را جبران کنیم

رییس جمهور گفت: در مقاطعی به ملت ما ظلم‌هایی روا داشته شده ولی ما می‌توانیم آن ظلم‌ها را جبران کنیم و شرایط نوینی را برای کشورمان به وجود بیاوریم.

به گزارش خبرنگار بخش سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به چین، رییس جمهور کشورمان با حضور در مراسم ضیافت شام با ایرانیان مقیم چین اظهار کرد: دیدار ایرانی‌ها خستگی را از تن انسان به در می‌کند و در این جمع عطر ایرانی را می‌شود،احساس کرد.

وی افزود: این بالاترین افتخار برای ملتی است که دارای فرهنگ بزرگ و دین بسیار عظیم باشد و راهبران و الگوهایی چون علی‌بن‌ابیطالب داشته باشد.

رییس جمهور کشورمان در ادامه اظهار کرد: در مقاطعی ظلم‌هایی به ملت ما روا داشته شده اما ما می‌توانیم آن ظلم‌ها را جبران کنیم و شرایط نوینی را برای کشورمان به وجود بیاوریم.

روحانی با مورد توجه قرار دادن بیان طرحش مبنی «بر مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری» که آن را در سازمان ملل متحد ارائه داده است، گفت: اگرچه برخی به من گفتند که شما این موضوع را مطرح نکن، چراکه زمینه ندارد و دنیای امروز زیر بار آن نمی‌رود و غرب هم نمی‌گذارد ایران بخواهد پرچمدار مبارزه با خشونت باشد،اما ما دیدیم که انتخاب و حضور و صدای مردم در انتخابات چقدر رسا بوده است.

وی گفت: این ملت ایران بود که در روز انتخابات آنچنان پرچم اعتدال را به اهتزاز در آورد تا جایی که دنیا را تحت تاثیر قرار داد و در ادامه آن هم پیشنهاد من در سازمان ملل متحد ظرف چند ماه به تصویب جهانیان رسید و همچنین امروز در اجلاس کنفرانس سیکا به آن تصریح شد. همچنین مطرح شد که کشورهای «سیکا» همه توان خود را در این راستا به کار گیرند.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه حضور ایرانیان در همه جای دنیا برای ما بسیار اهمیت دارد،خاطرنشان کرد: ملت چین، ملت بسیار بزرگی است که در کار و کوشش و تلاش فوق‌العاده است. در حال حاضر از لحاظ تکنولوژی و صنعت در برابر دنیا ایستاده و اگر همین‌طور پیش برود، می‌تواند قطب اولیه اقتصاد باشد.

روحانی همچنین گفت: کشور ما نیز، کشور با عظمتی است و شما بدانید که ما می‌توانیم مسیرهای رو به رشدی را طی کنیم و همانطور که من اعلام کردم، واقعا ما تا حدود 30 سال آینده جزو 10 کشور اول دنیا خواهیم بود. من نخواستم شعار بدهم چراکه محاسبات من این است که اگر تلاش کنیم، از آنجایی که کشوری قابل هستیم، می‌توانیم در آینده گذشته‌مان را جبران کنیم.

وی با مورد توجه قرار دادن سفر خود به چین، اظهار کرد: در این سفر مذاکرات مهمی با کشور روسیه داشتیم و توانستیم به تصمیمات و توافقات مهم دست پیدا کنیم. فردا هم با رییس جمهور چین به توافقاتی دست پیدا خواهیم کرد و به هر ترتیب هر توافقی که حاصل شود برای ملت ایران است و همچنین هر کاری بخواهد انجام شود، با فکر، تلاش و فعالیت شما خواهد بود.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه، ما در سال جاری قدم‌های خوبی برخواهیم داشت،گفت: پیشاپیش از آنها صحبت نمی‌کنیم تا همانطور که گفته می‌شود چشم نخورد!

رییس جمهور با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در عرصه سیاست خارجی اظهار کرد: ما در این عرصه توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده‌ایم و لازم است که من از آقای ظریف و مسوولان امور خارجه تشکر و سپاسگزاری داشته باشم.

وی افزود: الحمدالله امروز چهره ایران به صورت واقعی به دنیا معرفی می‌شود و این موضوع در سایه تلاش و کوشش فعالیت کل ملت ایران است، اما وزارت خارجه و دیپلمات‌های ما در این راستا سهم ویژه‌ای دارند.

روحانی با بیان اینکه در بخش اقتصادی نیز حرکت‌های خوبی آغاز شده است، گفت: در بخش نفت و گاز قدم‌های موثری آغاز شده است که برخی از آنها را امسال به ثمر می‌رسانیم. در این راستا اراده و تصمیم این است که تمام منابع مشترک چه گازی و چه نفتی به عنوان حق ملت ایران مورد توجه قرار بگیرد، چراکه حق مسلم ما فقط در سانتریفیوژ نیست. خیلی جاها برای ما حق مسلم وجود دارد و یکی از آن موارد منابع مشترک نفت و گاز است که همسایه‌های ما می‌برند و چیزی نصیب مردم ما نمی‌شود و ان‌شاءالله در طول دولت یازدهم قدم‌های بسیار خوبی در این راستا برخواهیم داشت و آقای زنگنه نیز تلاش‌های خوبی را در این راستا داشته‌اند.

رییس جمهور با بیان اینکه در زمینه تجاری و بازرگانی نیز حرکت‌های خوبی آغاز شده، خاطرنشان کرد: بخش تشکیل کمیسیون مشترک در این باره مورد توجه است که طی آن هم دولت و هم سازمان‌های مردم‌نهاد و تجار در آن شرکت کنند و همه به هم کمک کنیم تا بتوانیم به اهداف بلندمدت‌مان دست پیدا کنیم.

روحانی در پایان گفت: ان‌شاءالله در آینده شرایطی فراهم شود که ما واردکننده کالای ایرانی نباشیم بلکه شریک اقتصادی خوب برای ایران و چین تدارک ببینیم.

انتهای پیام

کد N295588

وبگردی