آفتاب
یک رسانه غربی تحلیل کرد؛

داعش در سوریه به دنبال بسط نفوذ تا دروازه های عراق؛ رویا یا واقعیت

داعش در سوریه به دنبال بسط نفوذ تا دروازه های عراق؛ رویا یا واقعیت

یک رسانه اروپایی به تلاش داعش برای تسلط بر مناطق بیشتر و نزدیک شدن به مرز عراق برای تحقق رویاهای خود اشاره کرده است. اینکه با توجه به مخالفت های مردمی و اقدامات وحشیانه خود تا چه اندازه بتواند به رویاهای خود جامه عمل بپوشاند موضوعی قابل تامل است.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: آنچه دولت اسلامی عراق و شام نامیده می شود طی روزهای اخیر به دنبال توسعه قلمرو خود در شرق سوریه تا مرزهای عراق است به ویژه که تروریستهای داعش در استان الرقه مناطق گسترده ای را تحت نفود خود دارند.

عبدالسلام الحسین یکی از منابع سوری به خبرگزاری فرانسه گفت: داعش به دنبال بسط نفوذ خود هستند و دامنه نفوذ آنها به البوکمال در مرزهای عراق با سوریه پس از اشغال این منطقه درآغاز سال 2013 رسیده است.

این رسانه گزارش داد: درگیری ها از پانزده روز قبل میان داعش و جبهه النصره و همپیمانان آن در دیرالزور در جریان است و داعش پیشرویهای گسترده ای داشته است. داعش در فوریه گذشته تحت فشار دیگر گروههای مسلح از مناطق زیادی از دیرالزور عقب نشینی کرد اما در آوریل مجددا هجوم گسترده ای را علیه گروههای مسلح و تروریستی مانند جبهه النصره و جبهه اسلامی و دیگر گروهها آغاز کرد.

عمر ابولیلی سخنگوی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه به خبرگزاری فرانسه می گوید: داعش از آن هنگام تاکنون توانسته است سه هزار جنگجو در الرقه و دیرالزور در اختیار دارد که بیشتر افراد آن را اروپایی ها، تونسی ها و سعودی ها تشکیل می دهند. این گروهک از سرکرده خود ابوبکر البغدادی دستور دارند که تمام تمرکز خود را بر دیرالزور متمرکز کنند زیرا از نگاه آنها دروازه ورودی عراق و شام محسوب می شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: داعش پس از مهاجرت مخالفان به سبب قوانین سختگیرانه داعش به ویژه در زمینه حجاب و دیگر محدودیتها علیه زنان، بازداشت دهها نفر از منتقدان داعش، و خشونت بی حد در برخورد با مردم منطقه بر الرقه مسلط شده اند.

داعش در حال حاضر عملیات خود را متوجه شرق کرده است و بر اثر انفجار خودرو بمبگذاری شده که جمعه گذشته در دیرالزور رخ داد دوازده نفر کشته شدند که در میان آنها تعدادی کودک وجود دارد.

رامی عبدالرحمن از مخالفان سوری به خبرگزاری فرانسه گفت: داعش به دنبال جذب عشایر است و با اقدامات جنگی قصد دارد ثابت کند که قوی است به ویژه که نفت، پول و سلاح در اختیار دارد. داعش بر منطقه ممتد در شرق نهر فرات در استان دیرالزور مسلط است.

عبدالسلام حسین نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: نفت و وابستگی عشایری در این درگیری نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر برخی از سرکرده های ارتش آزاد با داعش بیعت کرده اند.

ابو لیلی اما معتقد است که داعش در دیرالزور سرانجامی نخواهد داشت زیرا به گفته وی داعشی ها به علت استفاده بیش از حد از زور و عدم ارتباط با اسلام و نداشتن پایگاه مردمی نمی توانند زیاد دوام پیدا کنند.

به گزارش مهر، جهت گیری این رسانه فرانسوی و گفتگوهایی که انجام داده است تا حدودی از خط مشی رسانه ای فرانسوی در جانبداری از مخالفان سوری نشات می گیرد زیرا داعش و جبهه النصره و دیگر گروهها در زمره گروههایی هستند که در ریختن خون مردم سوریه نقش اساسی دارند از همین رو نه داعش و تروریستهای جبهه النصره در میان مردم پایگاهی ندارند و ممکن است برای مدتی بتوانند به خشونت خود ادامه دهند اما در نهایت با جامعه سوری نامانوس هستند و مردم سوریه متوجه جنایات و وحشی گری های همه گروههای تروریستی شده اند. ارتش سوریه پس از عملیات های موفق در حمص، حلب و درعا آرام آرام متوجه دیرالزور خواهد شد و اجازه خودنمایی به تروریست ها داعش و دیگر گروههای تکفیری وابسته به غرب و برخی قدرت های منطقه را نخواهد داد.

کد N295550

وبگردی