آفتاب

جک استراو: تقاضاهای جدید غرب می‌تواند رسیدن به توافق با ایران را سخت‌تر کند

جک استراو: تقاضاهای جدید غرب می‌تواند رسیدن به توافق با ایران را سخت‌تر کند

وزیر خارجه پیشین بریتانیا همراه با یک هیأت پارلمانی برای مذاکره درباره پرونده اتمی ایران با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی، به وین رفته است. این هیأت گفته‌ نباید گذاشت با طرح تقاضاهای جدید، دولت روحانی در داخل تضعیف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری دویچه‌وله گزارش کرد: "جک استراو" وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا (در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶) و نماینده کنونی مجلس عوام در رأس یک هیأت پارلمانی به وین رفت تا با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات با ایران گفت‌وگو کند.

این دیدار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ مه (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) هم‌زمان با مذاکرات کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس در وین انجام شد.

اعضای گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران به ریاست مشترک "جک استراو" و "بن والس" قصدشان از دیدار با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بوده است که هشدار دهند، طرح تقاضاهای جدید می‌تواند رسیدن به توافق با ایران را سخت‌تر کند و در نهایت باعث تضعیف دولت روحانی در داخل ایران شود.

به گزارش روزنامه اتریشی "استاندارد" گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران در وین با "یوکیو آمانو"، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعداد زیادی از کارشناسان این نهاد دیدار کرده‌اند.

جک استراو که سابقه نشستن بر سر میز مذاکره با حسن روحانی را در دولت محمد خاتمی دارد، گفته است که در طول سالیان طولانی مذاکره، به این نتیجه رسیده که "حصول توافق وقتی همه طرف‌های درگیر خواهان رسیدن به آن هستند، ممکن است." وی تصریح کرده که علیرغم بی‌نتیجه ماندن آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، نسبت به ادامه مذاکرات خوشبین است.

وزیر خارجه پیشین بریتانیا هم‌چنین تصریح کرده که نگرانی‌های دولت اسراییل را می‌فهمد، اما معتقد است تنها از طریق رسیدن به یک توافق، کنترل برنامه اتمی ایران امکان‌پذیر است.

استراو اظهار کرده: «وقتی توافقی در کار نباشد، ایران خواهد گفت: حالا ما هر کار که بخواهیم می‌کنیم».

جک استراو توسل دوباره به تحریم علیه ایران را در موقعیت کنونی دشوار دانسته و گفته است: «اگر ایران واقعا در مذاکرات خوب عمل کند و همه دنیا ببینند که مذاکره به خاطر ایران به بن‌بست نرسیده، در آن صورت چین و روسیه و نیز کشورهایی چون هند و ژاپن با تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت خواهند کرد».

"بن والس" نماینده محافظه‌کار مجلس عوام بریتانیا که به همراه استراو سرپرستی تیم پارلمانی بریتانیا و ایران را بر عهده دارند نیز گفت: «اگر غرب انتظار داشته باشد که ایران ناگهان همه درها را باز کند و کاملا چهره دیگری به خود بگیرد، ناامید خواهد شد».

او ادامه داد: «یک توافق ناقص به معنای بد بودن آن توافق نیست. کسی که خواهان یک توافق کامل است، هرگز به آن نخواهد رسید».

جک استراو هم‌چنین آخرین توییت محمدجواد ظریف را که خواسته فرصت‌سوزی سال ۲۰۰۵ در مذاکره با ایران تکرار نشود، مورد تایید قرار داده و گفته است: «محرز است که انعطاف‌ناپذیری آمریکا، رسیدن به یک توافق خوب با ایران را در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ ناممکن کرد؛ اقدامی که نتیجه آن به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد در ایران بود. ما باید برای رسیدن به خواسته‌های‌مان محتاط باشیم».

انتهای پیام

کد N295497

وبگردی