آفتاب
معاون سابق دومای روسیه:

زیاده خواهی های غرب مذاکرات هسته ای را با دشواری روبه رو کرده است

زیاده خواهی های غرب مذاکرات هسته ای را با دشواری روبه رو کرده است

مسکو- ایرنا - معاون سابق دومای روسیه به مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت : در این دور از مذاکرات زیاده خواهی هایی از برخی طرف های غربی صورت گرفت که مذاکرات را با دشواری روبه رو کرد.

ˈسرگئی بابورینˈ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآورشد که ایران و گروه 1+5 در مذاکرات ˈوین 4ˈ در مورد نکات کلیدی توافقنامه نهایی هسته ای ایران گفت و گو کردند ، این مذاکرات هر چند در فضای سازنده ای انجام شد ، اما به دلیل ادامه اصرار طرف های غربی بر مواضع خود در مورد برنامه هسته ای ایران از جمله موضوع راکتور هسته ای اراک ، پیشرفت مطلوب را نداشت.

کارشناس روس گفت : غرب باید به این واقعیت توجه کند که فرصت چندانی برای ادامه این گونه مذاکرات کم نتیجه نمانده است و دو طرف مطابق توافق ماه نوامبر ژنو باید تا 20 ماه ژوییه آینده ، توافق در مورد توافقنامه هسته ای را به پایان برسانند.

معاون سابق دومای روسیه گفت : تنها کلید حل این مساله ،پیروی غرب از معیارهای بین -المللی در حل مساله هسته ای ایران و خودداری از اعمال سلیقه شخصی مذاکره کنندگان و سران کشورهای متبوع آنهاست و تغییر این رویکرد می تواند در دورهای آتی مذاکرات ثمربخش باشد.

بابورین گفت : طرف های غربی باید همگام با حسن نیت ایران در مذاکرات هسته ای در مذاکرات وین 5 حضور یابند.

وی از جمله اقداماتی که به روند مذاکرات کمک می کند ، به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت : این گونه تدابیر مغایر با اصول مناسبات بین المللی هستند و لغو آن می تواند فضای مذاکرات ایران و گروه 1+5 را مثبت تر و اعتماد بین طرف های مذاکره کننده را افزایش دهد.

بابورین گفت : مقام های ایرانی در 10 ماه اخیر از آغاز دولت جدید ایران همکاری خوبی را با گروه 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و نتایج مثبتی که در این مدت در مذاکرات به دست آمده حاصل همین همکاری و تعامل است.

وی توضیح داد: دولت ایران توانسته است در این مدت کوتاه جامعه جهانی را متقاعد کند که برنامه هسته ای این کشور ماهیت صلح آمیز دارد و تمام ادعاها در مورد اجزای نظامی این برنامه در چارچوب اهداف خاصی مطرح می شود که کوچکترین وجه مشترکی با مسایل امنیت بین المللی ندارد.

کارشناس روس ابراز امیدواری کرد که با اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، پرونده هسته ای برای همیشه از شورای امنیت بازگردانده و فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران برطرف شود.

معاون سابق دومای روسیه گفت : مسکو همواره برای رفع تنش ها در مورد برنامه هسته ای ایران در سطح بین المللی تلاش می کند و مقام های روس همواره بر حل و فصل عادلانه و بی طرفانه مساله هسته ای بدون زیر پا گذاشتن حقوق ایران تاکید داشته اند.

وی افزود : امیدواریم لغو تحریم ها در مورد ایران پس از عقد توافقنامه نهایی فصل جدیدی در روابط این کشور و روسیه بگشاید و دو طرف از منافع این همکاریها بطور منصفانه بهره مند شوند.

کارشناس روس گفت : محافل کارشناسی روسیه همگام با مقام های روس از توسعه روابط با ایران استقبال می کنند و مسکو برای توسعه همکاریهای اقتصادی با تهران و برداشتن گام های استوار بدون نگاه به طرف های مخالف این روابط آماده شده است.

اروپام/2242**518 * 1447**1010
کد N295494

وبگردی