آفتاب

برلوسکونی باردیگر مشروعت دولت ایتالیا را زیر سوال برد

برلوسکونی باردیگر مشروعت دولت ایتالیا را زیر سوال برد

رم - ایرنا - ˈسیلویو برلوسکونیˈ نخست وزیر پیشین و رهبر حزب ˈزنده باد ایتالیاˈ در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، بار دیگر مشروعیت دولت این کشور را زیر سوال برد.

به گزارش ایرنا، برلوسکونی در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه دولتی ˈرای 3ˈ پخش شد ، با انتقاد از ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر ایتالیا در آستانه انتخابات پارلمان اروپا (روز یکشنبه) گفت : روش رسیدن رنتزی به کاخ نخست وزیری مغایر مقررات دمکراسی است.

وی افزود: این روشی است که در هیچ کشور دمکراتیک به وقوع نمی پیوندد.

برلوسکونی گفت : رنتزی فردی است که وقتی شهردار فلورانس بود، 100 هزار رای داشت، البته او فرد ماهری است که توانست ابتدا دبیر حزب دمکرات ها شود و سپس خود را به سوی کاخ نخست وزیری پرتاب کرد، جایی که علنا اعلام کرده بود که تنها از طریق برگزاری انتخابات به آنجا خواهد رفت .

وی گفت: چپ گرایان با استفاده دستگاه قضایی مرا از پارلمان اخراج کرده و به موجب آن به مدت 6 سال از کاندیدا شدن محروم کردند،این محکومیت من سیاسی است. یقین دارم که این حکم از سوی دیوان اروپا باطل می شود.

رنتزی نیز در شبکه رادیویی ˈارتی الˈ به اظهارات برلوسکونی و ˈبپه گریلوˈ رهبر حزب 5 ستاره ایتالیا اشاره کرد گفت : ما نیازی به نمایش و دلقک بازی در پارلمان اروپا نداریم ، بلکه نیاز به افرادی داریم که منافع ایتالیا را به جلو ببرند.

وی افزود : مشروعیت دولت ما با انتخابات اروپایی تایید نمی شود، چرا که نخست وزیر از سوی پارلمان تعیین می شود و نه از سوی ملت، بنابراین از روز دوشنبه (پس از انتخابات پارلمانی اروپا) چیزی برای دولت تغییر نخواهد کرد، حتی اگر حزب ما در اروپا اول شود، شکل پارلمانی به همینگونه می ماند.

وی از ایتالیایی ها دعوت کرد روز یکشنبه برای رای به پارلمان اروپا در پای صندوق های رای حاضر شوند.

بر اساس این گزارش ، درگیری های لفظی میان سران احزاب ایتالیا در آستانه انتخابات یادشده شدت خاصی گرفته است به نحوی که هر یک سعی دارد تا با کوبیدن سیاست های رقبای سیاسی خود آرا بیشتری را در انتخابات پارلمانی اروپا کسب کند.

بپه گریلو رهبر حزب پنج ستاره ایتالیا نیز تهدید می کند که در صورت پیروزی حزبش، ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری و ˈمتئو رنتزیˈ نخست وزیر ایتالیا از قدرت برکنار کرده و کشور به سوی انتخابات زود هنگام می رود.

انتخابات پارلمانی اروپا روز یکشنبه 25 ماه می (چهارم خرداد) از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز خواهد شد و ایتالیایی ها برای انتخاب 73 نماینده پای صندوق های رای می روند. پارلمان اروپا متشکل از 751 نماینده از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است.

شمارش آرا انتخابات پارلمانی اروپا از ساعت 23 به وقت محلی روز یکشنبه آغاز می شود.

اروپام ** 2171 * 1447**1010
کد N295369

وبگردی