آفتاب

روحانی اهل تسنن تاجیکستان: جهاد در سوریه، موضوعیت ندارد

روحانی اهل تسنن تاجیکستان: جهاد در سوریه، موضوعیت ندارد

دوشنبه ـ ایرنا - ˈمیرزا ابرانفˈ از روحانیون شناخته شده تاجیکستان گفت: در کشور سوریه موضوعی به نام جهاد وجود ندارد و کسانی که با نام جهاد علیه دولت بشار اسد می جنگند از قوانین دین مبین اسلام آگاهی ندارند.

ˈ میرزا ابرانف ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عده ای از جوانان این کشور فریب افراد و گروههای خاص را خورده و برای جنگ به سوریه می روند، گفت: قتل مسلمان از طرف مسلمان هرگز جهاد نیست و حضور افراد در سوریه برای جنگ تنها به خاطر گمراهی و ضلالت آنهاست.

وی تصریح کرد: در سفری به روسیه با مهاجران تاجیک در 12 شهر بزرگ این کشور ملاقات کردم و به آنها در مورد فریب و نیرنگ گروههای ارتجاعی که جوانان را برای جهاد به سوریه جلب می کنند ، هشدار دادم.

میرزا ابرانف با بیان اینکه گروههای خاصی در روسیه برای جلب و جذب جوانان تاجیک و دیگر ملتهای منطقه آسیای مرکزی مشغول هستند، گفت: نباید جوانان ما فریب بخورند زیرا اسلام عزیز هیچگاه مجوزی به مسلمان برای قتل مسلمان دیگر نمی دهد.

این روحانی تاجیک اظهار داشت: گروههای یاد شده فیلم های ویدیویی ساختگی در مورد جنگ در سوریه برای جوانان را به نمایش در می آورند و با ترفندهای مختلف، مهاجرین گمراه و ناآگاه را با نام جهاد و بعضی پیشنهادهای مالی بالا به کشور سوریه جلب می کنند.

ˈمیرزا ابرانفˈ، مشکلات اقتصادی و همچنین گمراهی و ضلالت را از دلایل حضور جوانان و مهاجران تاجیک در جنگ سوریه عنوان کرد.

بر اساس اطلاعات رسانه های تاجیکستان تاکنون پنج شهروند تاجیک در مبارزه علیه نیروهای دولت سوریه کشته شده اند و حدود 190 نفر از جوانان تاجیک نیز هنوز در سوریه هستند.

ˈاکبر توره جان زادهˈ از روحانیون معروف و سیاستمدار تاجیکستان نیز روز گذشته به خبرنگاران گفته بود: جنگ علیه دولت بشار اسد در سوریه جهاد نیست بلکه حضور شهروندان دیگر کشورها در این کشور به جز ضلالت و مخالفت با شریعت محمدی (ص) چیز دیگری نیست.

آساق**1663**1577
کد N294918

وبگردی