آفتاب

نشریه روسی: توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه اجتناب ناپذیر است

نشریه روسی: توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه اجتناب ناپذیر است

مسکو- ایرنا- هفته نامه روسی ˈخبرنامه بازرگانی صنعتیˈ در تازه ترین شماره خود در مقاله ای درمورد وضعیت حاکم بر مناسبات تجاری ایران و روسیه، نزدیکی دو کشور در حوزه اقتصادی را گریزناپذیر توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا در گزارش این نشریه روسی آمده است: روسیه در طول سال ها و حتی قرن ها اروپا را شریک بازرگانی اساسی خود دانسته و با آن روابط تنگاتنگ اقتصادی برقرار کرده است اما اکنون و در شرایطی که رهبران کشورهای غرب سعی می کنند از طریق اعمال تحریم های اقتصادی سیاست روسیه را تحت تاثیر خود قرار دهند و از تجار خود می خواهند از روابط نهادینه شده با شرکت های روسی دست بکشند، متنوع کردن روابط بازرگانی به مساله ای مبرم برای روسیه تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، دراین شرایط ایران می تواند به یکی از بازارهای آینده دار برای محصولات روسی تبدیل شود. این کشور چند سال است که در شرایط تحریم های شدید اقتصادی از سوی غرب به سر می برد و به همین علت به شرکای بازرگانی جدید احتیاج دارد.

ˈاولگ گیلفˈ رییس شرکت روسی ˈتراکاگنیتاˈ که در پژوهش های بازاریابی و خدمات مشاوره ای در زمینه ایران تخصص دارد، درباره توسعه روابط بازرگانی میان ایران و روسیه می کوید: با وجود اینکه ایران شریک بازرگانی مهم روسیه است اما طی سالهای گذشته کاهش قابل توجهی در سطح مبادلات بازرگانی دو طرف بوجود آمد.

وی می افزاید: در سال های 2000 رشد بی وقفه حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه مشاهده می شد که تا سال 2010، به رقم 3.6 میلیارد دلار رسید. صادرات روسی در این مدت برابر 3.3 میلیارد دلار در سال بود و واردات از ایران به 300 میلیون دلار می رسید. پس از آن به علت تشدید تحریم ها علیه ایران و بروز مشکلات در زمینه پرداخت ها، در سال 2012 سطح مبادلات بازرگانی بین ایران و روسیه 38 درصد رقم قبلی شد.

گیلف ادامه می دهد: با وجود توافقات حاصل شده در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال 2012 درباره انجام پرداخت ها با ایران به روبل روسی، این ساز وکار تا کنون راه اندازی نشده است. کمبود یورو و روبل روسی در سبد ارزی ایران مانند سابق بر واردات ایران از روسیه اثر منفی می گذارد. با وجود این مشکلات، روسیه که صادرات آن به ایران از واردات به مراتب بیشتر است، به صدور فلزات و محصولات فلزی و سنگهای گرانقیمت، محصولات صنعت چوب و غله به ایران ادامه می دهد.

کارشناس روس می افزاید: در سال 2013 مبادلات بازرگانی میان روسیه و ایران به سیر نزولی خود ادامه داد و معادل 1.59 میلیارد دلار شد که این کاهش معادل 31 درصد بود. افت صادرات روسی به ایران برابر 38 درصد شده و حجم کلی صادرات روسی به ایران افزون بر 1.16 میلیارد دلار شد.

وی همچنین توضیح می دهد: در شرایط کاهش صادرات روسیه، گرایش متنوع شدن و رشد واردات از ایران مشاهده شد. تا سال 2011، محصولات کشاورزی 87 درصد صادرات ایران به روسیه را تشکیل می داد ولی در شرایط توسعه صنعت سیمان سازی و پتروشیمی در ایران، سهم سیمان و پلیمرها در صادرات ایران افزایش یافت و تمام واردات روسیه از ایران در سال 2013 به 430 میلیون دلار رسید.

گیلف در پاسخ به این پرسش که ˈبه منظور توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور چه تدابیری اتخاذ می شودˈ؟، می گوید: مقام های روس و ایرانی، بارها به توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی که از توان بالقوه بزرگتر از ارقام جاری برخوردار است، دعوت کرده اند. این موضوع در مسکو در جریان دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مساله گسترش همکاری های اقتصادی در جریان ملاقات ولادیمیر پوتین و حسن روحانی در حین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در بیشکک نیز بررسی شد.

وی می افزاید: در شرایطی که تحریم ها لغو نشده، کمبود ارز خارجی در ایران و شکاف بزرگ بین صادرات روسیه به ایران و صادرات ایران به روسیه، مکانیزم خرید نفت ایرانی توسط مسکو به حساب صدور کالاهای روسی پیشنهاد شد و سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از این تصمیم پشتیبانی فعال می کند. سفر ماه مارس 2014 بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران به مسکو و دیدار متقابل الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه از تهران در ماه آوریل و ملاقات وی با روحانی رییس جمهوری ایران، نشان دهنده فعال شدن قابل توجه تلاش ها برای بسط و توسعه همکاری ها بین دو کشور است.

این کارشناس روس ادامه می دهد: در مرحله کنونی توافق درباره صدور نیروی برق به ایران از طریق شبکه انتقال برق آذربایجان و شرکت روسیه در طرح های ساخت ظرفیت های نیروگاهی و بازسازی شبکه های توزیع برق حاصل شده است.

رییس شرکت روسی بازاریابی تراکاگنیتا یادآور می شودکه البته در شرایط توافقات ژنو بین گروه 5+1 و ایران درباره تعلیق برنامه هسته ای ایران و لغو بعضی تحریم های کشورهای غرب که در 24 نوامبر سال 2013 حاصل شد، باید به واکنش سریع محافل بازرگانی کشورهای اروپای غربی اشاره کرد که یک ماه بعد از آن توافقات، هیأتهای نمایندگی تجار فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، اتریشی و غیره سفرهای خود را به ایران شروع کردند زیرا سران اتاقهای بازرگانی صنعتی ملی و نمایندگان نهادهای سیاست خارجی، ریاست آنها را بر عهده دارند.

وی درباره ˈموانع توسعه روابط بین روسیه و ایرانˈ می گوید: در مرحله جاری مهمترین مشکلی که صادر کنندگان روس با آن روبه رو می شوند، در زمینه پرداخت هاست. البته ایران در شرایط تحریم های اقتصادی هم روش هایی برای پرداخت واردات خود پیدا می کند اما در موارد زیادی نبود اطلاعات عینی شرکت های روسی درباره شرایط و امکانات ورود به بازار ایرانی و شرایط کار در ایران، مانع کلیدی به شمار می رود.

وی می افزاید: بسته بودن ایران در زمینه اطلاعات، افسانه رایجی است که به واقعیت ارتباطی ندارد. طی 10 سال اخیر بعضی شاخه های صنایع ایران توسعه سریعی یافته اند که در میان آنها صنایع فلزات سنگین و آهنی و صنعت سیمان و پتروشیمی قابل ذکرند. در این کشور مطبوعات تخصصی، نشریات حرفه ای، اتحادیه های تولید کنندگان و ائتلافهای شاخه های صنایع به وفور وجود دارند. همایش های نمایندگان شاخه های صنعتی به طور منظم برگزار می شوند. اطلاعات مربوط به شرکت های عمومی، حجم تولید، ترکیب هیأت مدیره و سرمایه گذاران اساسی در دسترس عمومی قرار دارد.

این کارشناس روس یادآور می شود که البته بعضی نیروهای ثالث نزدیکی روابط ایران و روسیه را مغایر با منافع خود می دانند لیکن بسط و توسعه همکاری های علمی، فنی و اقتصادی در خدمت منافع طرفین است که مسکو و تهران این واقعیت را خوب می فهمند. نزدیکی روابط اقتصادی بین روسیه و ایران یک روند اجتناب ناپذیر است.

وی درباره دورنمای فعالیت های صادرکنندگان روس در بازار ایران می گوید: حتی در شرایط مشکل پرداخت ها، رشد سریع صدور محصولات شرکت های روسی به ایران مشاهده شده است. در نتیجه سال 2013 صادرات ماشین آلات برقی روسی به ایران به میزان 20 درصد و کره و مارگارین به میزان 31 درصد افزایش یافت. اما در حال حاضر از توان بالقوه ماشین سازی روسی در بازار ایران به طور کامل استفاده نمی شود.

وی همچنین ادامه می دهد: در ایران شرایط مناسبی برای توسعه همکاریهای بازرگانی و اقتصادی فراهم شده است. در مناطق آزاد اقتصادی، امتیازاتی مانند امکان ورود آزاد کالاها به جمهوری اسلامی ایران و فروش این کالاها بدون پرداخت عوارض گمرکی پیش بینی شده است. باید به نظام تسهیلی مالیات بندی، امکان خروج آزاد سرمایه و ثبت تسهیلی اشخاص حقوقی نیز اشاره کرد.

این کارشناس روس می گوید: از نظر موقعیت جغرافیایی، برای روسیه بندر انزلی واقع در ساحل جنوبی خزر جالب ترین منطقه آزاد اقتصادی ایران است. امکانات مناسب پشتیبانی و امتیازاتی که دولت ایران فراهم می کند، ورود صادر کنندگان روس به بازار ایرانی را در حد زیادی تسهیل می کند.

اروپام/518**1485**1010
کد N294886

وبگردی