آفتاب

انتقاد رئیس پیشین موساد به رویکرد متفاوت اسرائیل در قبال روسیه، چین و آمریکا

انتقاد رئیس پیشین موساد به رویکرد متفاوت اسرائیل در قبال روسیه، چین و آمریکا

رئیس پیشین موساد با انتقاد از رویکرد متفاوت اسرائیل در قبال روسیه، چین و آمریکا خواهان احترام بیشتر تل‌آویو به مقامات کاخ سفید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، افرایم‌ هالیفی، رئیس اسبق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) اعلام کرد: اسرائیل در مقابل روسیه و چین که "رقیب" محسوب می‌شوند، سرتسلیم فرود می‌آورد، با این حال به مسئولان آمریکایی که "دوستان وفادارش" هستند، اهانت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اسرائیل به واشنگتن همان احترامی را بگذارد که به چین و روسیه می‌گذارد، می‌تواند روابط بسیار خوبی با آمریکا داشته باشد.

هالفی خاطرنشان کرد: اسرائیل پیشتر سعی می‌کرد روابط خود را با واشنگتن به عنوان وفادارترین هم‌پیمانی که می‌توان در اتخاذ اقدامات سرنوشت‌ساز بر آن تأکید کرد، تقویت کند اما در دوره اخیر می‌بینیم که از این روند منحرف شده است.

رئیس پیشین موساد اظهار داشت: اسرائیل در زمینه بحران اوکراین نگران سرنوشت یهودی‌هایی است که در این کشور زندگی می‌کنند اما نمی‌خواهد با حمایت از دولت اوکراین یا روسیه موضعی در پیش بگیرد که بر سرنوشت یهودی‌های اوکراین تأثیر بگذارد.

رئیس اسبق موساد ادامه داد: اسرائیل از سکوت خود در قبال کمک‌های نظامی روسیه به نظام سوریه که بخشی از آن‌ها به حزب الله لبنان نیز می‌رسد، چه نتیجه‌ای گرفته است؟

هالیفی اظهار داشت: اسرائیل با اینکه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دولتش احترام می‌گذارد، به واشنگتن و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اهانت و آن‌ها را تحقیر می‌کند.

وی عنوان داشت: آمریکا همان کشوری است که بیش از دو میلیارد دلار در سال از ما حمایت نظامی به عمل آورد؛ کشوری که قراردادهای زیادی را برای مجهز کردن ما به سلاح امضا کرده است. واشنگتن همچنین از تکمیل سامانه گنبد آهنین حمایت می‌کند و روابط بسیار مستحکمی در زمینه اطلاعاتی با ما داشته است.

هالیفی گفت: اسرائیل باید به خاطر امنیت خود به آمریکا نیز مانند روسیه و چین احترا بگذارد چرا که با این اقدام می‌تواند روابط بسیار خوبی با واشنگتن داشته باشد.

انتهای پیام

کد N294622

وبگردی