آفتاب

ساخت یک جاده در تاجیکستان بدست متخصصان ایرانی آغاز شد

ساخت یک جاده در تاجیکستان بدست متخصصان ایرانی آغاز شد

دوشنبه ـ ایرنا - یک شرکت از جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری 11 میلیون دلار، عملیات احداث یک جاده در جنوب تاجیکستان را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا ؛ ˈامیر بارانیانˈ از مسوولان شرکت ˈتونل سد آریانˈ چهارشنبه به رسانه ها گفت که این شرکت برنده اجرای این جاده در مناقصه دولتی تاجیکستان به طول حدود 11 کیلومتر از منطقه ˈخواجه آب گرمˈ تا ˈشهرک راغونˈ شده و عملیات ساخت این جاده راهبردی برای نیروگاه برقابی راغون و مردم منطقه آغاز شده است.

وی اظهار داشت: احداث این راه ، برای انتقال تجهیزات و ماشین آلات به نیروگاه بزرگ برقابی راغون بسیار مهم است. علاوه بر ان مشکل ارتباط جاده ای مردم شهرها و روستاهای همجوار را نیز برطرف می کند.

شرکت ˈتونل سد آریانˈ تصمیم دارد ، این طرح را در مدت 16 ماه به پایان برساند.

بارانیان گفت: این شرکت در کار ساخت و احداث ساختمان تونل های نیروگاه راغون تاجیکستان نیز فعال است.

عملیات ساخت نیروگاه راغون در 110 کیلومتری شمال شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان در زمان اتحاد شوروی بر روی رودخانه ˈوخشˈ آغاز شد ولی پس از فروپاشی این کشور و استقلال تاجیکستان، عملیات اجرایی آن در سال 1991 میلادی نیمه تمام رها شد.

احداث کامل نیروگاه بیش از دو و نیم میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که دولت تاجیکستان برای تامین آن از سازمان های مالی بین المللی و کشورهای منطقه درخواست مشارکت و حمایت کرده است.

150 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی در تاجیکستان فعالند.

دو طرح مهم تاجیکستان شامل تونل انزاب (استقلال) و نیروگاه سنگ توده- 2 بدست متخصصان و مهندسان ایرانی اجرا شده است.

آساق**ه.ص**1663**1392
کد N294515

وبگردی