آفتاب

آمریکا اطلاعات محرمانه عملیات پهپادها را منتشر می‌کند

آمریکا اطلاعات محرمانه عملیات پهپادها را منتشر می‌کند

دولت آمریکا قرار است یادداشت‌های محرمانه‌ای که توجیه حقوقی‌اش را برای استفاده از پهپادها برای کشتن آمریکایی‌های مظنون به اقدامات تروریستی در خارج این کشور نشان می دهد، منتشر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو تن از مقام‌های دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که وزارت دادگستری تصمیم گرفته است تا طبق قانون آزادی اطلاعات، یادداشت‌های محرمانه را منتشر کند.

تصمیم برای انتشار این اسناد در شرایطی مطرح شده است که سنای آمریکا قرار است امروز (چهارشنبه) درباره فردی که قرار است از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نامزد تالیف یادداشت‌های محرمانه درباره حملات پهپادی در خارج از آمریکا شود، رای گیری کند.

این فرد به نام دیوید بارون، استاد دانشگاه‌ هاروارد و یکی از مقام‌های سابق وزارت دادگستری آمریکاست و قرار است در دادگاه استیناف در بوستون حاضر شود. با این حال وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد که خلاف حکم دادگاه استیناف درباره افشای یادداشت‌های محرمانه عمل کند.

رای گیری نهایی در روز پنج شنبه درباره دیوید بارون انجام خواهد شد.

به عنوان مثال انور العولقی، یکی از رهبران القاعده که در آمریکا متولد شده بود در سپتامبر 2011 در حمله پهپادهای آمریکایی در یمن کشته شد.

پس از آن برخی از قانونگذاران و کارشناسان حقوقی شکایت کردند که آمریکا نمی‌تواند شهروندان آمریکایی را که در خارج از این کشور هستند بدون برگزاری دادگاه بکشد. برخی از سناتورها از جمله در داخل حزب دموکرات اوباما خواسته‌اند تا پیش از رای گیری اطلاعات محرمانه عملیات پهپادها منتشر شود. کاخ سفید با افزایش فشارها موافقت کرد که نسخه‌های سانسور نشده تمام پیشنهادهای حقوقی کتبی را که دیوید بارون آماده کرده بود، به سناتورها نشان دهد، تاکنون دولت آمریکا در دادگاه جنگیده است تا مانع انتشار عمومی این اسناد شود اما مقام‌های دولتی آمریکا گفته‌اند که وزارت دادگستری قصد ندارد که علیه حکم 21 آوریل برای انتشار اسناد، درخواست استیناف دهد. علاوه بر انور العوقلی، پسر 16 ساله وی و سمیرخان از مبلغان القاعده یک ماه بعد در حمله پهپادی کشته شدند.

انتهای پیام

کد N294232

وبگردی