آفتاب

عبدالله عبدالله متعهد به خاتمه دادن به اختلافات با غرب شد

عبدالله عبدالله متعهد به خاتمه دادن به اختلافات با غرب شد

پیشرو انتخابات ریاست جمهوری افغانستان متعهد شده که با پایان دادن به اختلاف موجود با غرب اقتصاد بیمار کابل را نجات داده و به منظور مقابله با فساد و پول‌شویی با تصویب قوانین لازم به اهداکنندگان مردد خارجی ضمانت‌های لازم را بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اقتصاد افغانستان به کمک‌های خارجی وابسته است اما اهداکنندگان بین‌المللی که شاهرگ حیاتی را برای میلیون‌ها افغان فقیر تامین می‌کنند؛ گفته‌اند هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان، کمک‌های مالی نیز به سرعت رو به اتمام هستند.

‌عبدالله عبدالله، پیشرو انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت: نگرانی‌های امنیتی اصلی‌ترین دلیلی است که رشد سرمایه‌گذاری و اقتصاد در این کشور با مشکل روبه‌رو است.

وی متعهد شده که اگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیروز شود، در نخستین ماه از ریاست جمهوری‌اش توافق‌نامه‌هایی را امضا خواهد کرد که به نیروهای آمریکا و ناتو اجازه می‌دهد پس از سال 2014 میلادی نیز در افغانستان بمانند.

عبدالله عبدالله گفت: تجار افغانستان سرمایه اندک خود را تنها به دلایل ناامنی پنهان می‌کنند. دولت کابل باید بستری را ایجاد کند که این بخش خصوصی بتواند شکوفا شود.

‌حامد کرزای، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری افغانسان روابط متزلزلی با آمریکا داشته و امتناعش از امضای این توافق امنیتی دو جانبه تاثیر بسیار بدی بر تمایلات تجاری گذاشته است. طبق قانون اساسی کرزای اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره را ندارد.

‌ عبدالله عبدالله به دلیل نداشتن برنامه جامع برای احیای اقتصاد مورد انتقاد قرار گرفته است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی نسبت به دو سال پیش 5 / 3 درصد تنزل داشته باشد.

عبدالله عبدالله در آستانه دور دوم انتخابات که برای 14 ژوئن سال جاری میلادی تعیین شده، در تلاش است تا رای دهندگان شهری و باسواد را متقاعد کند که برنامه اقتصادی‌اش می‌تواند با برنامه اشرف غنی، رقیب وی و وزیر دارایی و اقتصاد دان سابق بانک جهانی رقابت کند.

‌ وی افزود: به دلیل فقدان اصلاحات، کمک‌های بین‌المللی آن اندازه که ما انتظار داشتیم در دسترس نبود. زمنیه‌هایی وجود دارند که دولت آتی باید به سرعت در آن وارد عمل شود.

انتهای پیام

کد N294126

وبگردی