آفتاب
با حضور صالحی انجام شد

افتتاح نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در بناب

افتتاح نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در بناب

طی مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمال غرب کشور در بناب آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) منطقه آذربایجان شرقی، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در آیین افتتاح این سامانه گفت: هم اکنون از حدود 300 مرکز پرتودهی گاما در دنیا 69 مرکز در 32 کشور دارای سامانه پرتودهی می باشد.

حسین خلفی متقاضیان خدمات پرتودهی را شرکت های بهداشتی ، دارویی ، غذایی ، مواد پلیمری ، صنایع بسته بندی و ظروف یکبار مصرف برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه شمال غرب کشور خصوصاً آذربایجان شرقی و بناب قطب تولید و صادرات محصولات خشکبار و مواد غذایی می باشد بنابراین نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما برای کمک به همین بخش ساخته و راه اندازی شد.

وی همچنین در حاشیه مراسم افتتاح این سامانه به خبرنگاران گفت: سامانه پرتودهی چند منظوره گاما قابلیت پرتودهی محصولات بهداشتی ، تجهیزات پزشکی ، مواد غذایی و دارویی را دارد و استریل کردن محصولات بهداشتی و پزشکی و کاهش بار میکروبی مواد غذایی و دارویی از کاربردهای تخصصی این سامانه می باشد.

خلفی در خصوص موضوع تفاهم نامه امضا شده بین سازمان انرژی اتمی ایران با یک شرکت تعاونی بخش خصوصی در این مراسم نیز گفت: باتوجه به اجرای موفقیت آمیز نخستین سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در بناب و نتایج و تجربیات ارزشمند حاصل از آن ، در تلاش هستیم به عنوان یک نهاد حاکمیتی در کشور تعدادی از این دستگاهها را در سطح کشور و با رعایت خصوصیات هر منطقه طراحی کرده و به بخش خصوصی تحویل دهیم.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه از برنامه ریزی این سازمان برای طراحی و ساخت سامانه های پرتودهی چند منظوره در 5 نقطه کشور خبر داد و گفت: این سامانه ها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد اما نظارت و سرویس فنی آنها با سازمان خواهد بود.

حسین خلفی با بیان اینکه برای این کارها باید ابتدا زیرساخت آنها آماده شود گفت: خوشبختانه با وجود سامانه چند منظوره و پرتابل در بناب ، بستر ساخت و توسعه سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما فراهم شد و بزودی با تجهیز آزمایشگاههای مرجع و استاندارد ، در خدمت تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمال غرب کشور خواهیم بود.

به گفته وی کلنگ احداث نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما در سال 90 در مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمال غرب کشور در بناب به زمین زده شد و در مدت 18 ماه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

کد N293802

وبگردی