آفتاب
هاشمی در دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق: 

 مسلمانان امت واحده هستند/ دشمنان، با همه توان بر دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند

 مسلمانان امت واحده هستند/ دشمنان، با همه توان بر دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند

 آیت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس شورای عالی قضائی عراق، دشمنی‌های بعضی از کشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند و بعضی‌ها هم به بهانه‌های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می‌کوبند، در حالی که مسلمانان یک امت واحده هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، آیت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق، رفت وآمدهای مسئولان دو کشور را موکّدا روابط برادرانه دو ملت خواند و گفت: منطق دینی، مذهبی و سیاسی ایجاب می‌کندکه برای تقویت همکاری‌ها، بکوشیم که ضرورت دستیابی به آرامش منطقه‌ای، در جهت تقویت پایه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به قدمت حوزه‌های علمیه عراق، به خصوص حوزه علمیه نجف و وجود عتبات عالیات در عراق، گفت: خودسری‌ها و زیاده‌خواهی‌های حزب بعث اگر چه جنگی طولانی را بر دو ملت تحمیل کرد، امّا دین، مذهب و فرهنگ مشترک، ریشه در تاریخ تمدن دو کشور دارد و پس از هر وقفه‌ای، دوباره در مسیر درست قرار می‌گیرد.

وی با ابراز خرسندی از حرکت تدریجی عراق به سوی دموکراسی واقعی، گفت: عراق به عنوان همسایه‌ای واحد و آرام، آرزوی جمهوری اسلامی است و غبار نا امنی‌های عراق، فضای ایران را نیز آلوده می‌نماید.

هاشمی رفسنجانی با بیان خاطراتی از سفر خویش به عراق گفت: امیدواریم ایران و عراق مجموعه‌ای واحد و مرکزی ثقل برای حل مشکلات منطقه باشند که امکانات و ظرفیت‌های این امر فراهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاقه دو ملت ایران و عراق به هم را تاریخی دانست و گفت: هر وقت نا امنی‌ها کم و موانع برطرف می‌شود، موج علاقه‌مندان ایرانی و عراقی برای سفر به دو کشور افزایش می‌یابد.

وی با یادآوری دشمنی‌های بعضی از کشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند و بعضی‌ها هم به بهانه‌های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می‌کوبند، در حالی که مسلمانان یک امت واحده هستند.

هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اختلافات مذهبی، قومیتی و سیاسی در عراق، گفت: بدخواهان مردم عراق می‌کوشند تا اقدامات تروریستی را در عراق نهادینه کنند که آتش اقدامات آنان دامن همه مردم شیعه، سنی، کرد و دیگر اقوام را می‌گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقویت تندروها در کشورهای اسلامی را برنامه طراحی شده دشمنان ملت‌های مسلمان دانست وگفت: نباید بگذاریم عراق مأمن ویروس تروریسم شود که نتیجه طبیعی نا امنی‌ها، برگشت استبداد است.

وی با تشریح اتفاقات سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی مصر، لیبی، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین و عراق، گفت: می‌خواهند مفاهیم و تعالیم اسلامی را برای اداره جامعه ناکارآمد جلوه دهند و با نوشتن همه تندروی‌ها به پای اسلام، امت‌ها و ملت‌ها را نسبت به مسلمانان بدبین نمایند.

در این دیدار مدحت محمود نیز با ابراز رضایت از دستاوردهای سفر هیأت عالی‌رتبه قضایی عراق به ایران، گفت: تبادل تجربیات قضائی دو کشور می‌تواند باعث ارتقای کمّی و کیفی قضاوت‌ها باشد که اساس عدالت است.

رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق با اشاره به تاریخ مسایل قضائی در آن کشور گفت: برای گسترش روابط در همه سطوح علاقمندیم و می‌دانیم توسعه همکاری‌ها باعث ثبات آرامش در منطقه می‌شود.

وی با تشریح اوضاع سیاسی عراق در تاریخ معاصر، گفت: یک عنصر جنگجو و جنایتکار سقوط کرد و یک تفکر صلح طلب، حاکمیت را در قوای مختلف به دست گرفت.

مدحت محمود تجربیات جمهوری اسلامی را برای اداره عراق سودمند دانست و گفت: کشمکش‌های داخلی ریشه در دخالت بعضی‌ها دارد که فکر می‌کنند با سقوط استبداد جایگاهی در عراق به دست می‌آورند.

وی سفرهای زیارتی مردم دو کشور را ضامن روابط ایران و عراق دانست وگفت: باید مقدمات سیاسی، امنیتی و رفاهی مسافرت‌ها را فراهم نماییم.

کد N293442

وبگردی