آفتاب
هانی زاده:

ایران در وین 4 نشان داد حاضر به انجام معامله به هر قیمتی نیست

ایران در وین 4 نشان داد حاضر به انجام معامله به هر قیمتی نیست

تهران-ایرنا-یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در مذاکرات وین 4 مذاکره کنندگان غربی به خوبی متوجه شدند که ایران بر مواضع اصولی خود ایستادگی خواهد کرد.

حسن هانی زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده در وین4 نشان داد تیم ضعیفی نیست که در برابر فشارها تسلیم شود گفت: مذاکره کنندگان غربی به خوبی متوجه شدند که ایران بر مواضع اصولی خود ایستادگی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مذاکرات هسته ای موجب شد فضای جدیدی در تعاملات سیاسی میان ایران و غرب گشوده شود و اعتماد به ایران نیز افزایش یابد؛ به همین دلیل در وین 4 تیم مذاکره کننده دقت و هوشمندی زیادی روی بندهای توافق داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه مذاکرات وین 4 نشان داد که ایران حاضر به انجام معامله به هر قیمتی نیست افزود: در جریان مذاکرات برخی کشورهای غربی سعی کردند مسائل دیگری که ارتباطی با فعالیت هسته ای ندارد را مطرح کنند اما تیم ایرانی اخطار لازم را به آنها داد و این نشان می دهد اگر لازم باشد ایران روند مذاکرات را متوقف می کند و دلبستگی به مذاکرات ندارد.

هانی زاده در عین حال گفت: مذاکره موفق نیازمند زمان است و نباید انتظار داشت در کوتاه مدت به نتیجه جامع و کاملی رسید؛ مسوولان تیم مذاکره کننده نیز انتظار دستیابی به توافق جامعی را در وین 4 نداشتند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات 6 ماه گذشته براساس منطق برد-برد بوده و تیم مذاکره کننده به خوبی توانست شفاف سازی کند افزود: باید فرصت کافی به مسوولان مذاکره کننده برای رسیدن به توافقی که تضمین کننده حقوق ملت ایران باشد، داد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه درباره استقبال مخالفان توافق ژنو از وین 4 گفت: طبیعی است که این عده اطلاع دقیقی از روند مذاکرات نداشته و به صورت احساسی مسائل را مطرح می کنند، این افراد از ادامه تحریم ها سود می برند.

به گفته هانی زاده، برخی در طول سال های اخیر سعی کردند نگاه سنتی مبنی بر اینکه ایران در مذاکره با غرب نمی تواند به توافق برسد را گسترش دهند، در حالیکه این نگرش صحیح نیست و می توان با راهبرد برد-برد و ایستادگی بر مواضع، مذاکرات را ادامه داد.

سیام(4)**م.ش**1449
کد N293118

وبگردی