آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

صحنه لگدپرانی مشاور اردوغان را دیدیم/ خشونت علیه شهروندان را نمی پذیریم

صحنه لگدپرانی مشاور اردوغان را دیدیم/ خشونت علیه شهروندان را نمی پذیریم

"جن ساکی" ضمن رد خشونت مقامات دولت ترکیه علیه شهروندان معترض این کشور از آمادگی دولت آمریکا برای کمک به آنکارا در ارتباط با فاجعه معدن سوما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وطن، ضرب و شتم یک معترض ترک توسط "یوسف یرکل" مشاور "رجب طیب اردوغان" در جریان بازدید وی از معدن سوما در هفته گذشته واکنش آمریکا را به دنبال داشت.

"جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود به سوالات خبرنگاران در مورد تحولات اخیر ترکیه نیز پاسخ داد. وی با اشاره به ضرب و شتم یک معترض ترک توسط مشاور اردوغان گفت: این صحنه ها را دیدیم، ما برخورد خشونت آمیز با معترضان را رد می کنیم و خواهان احترام به قانون هستیم.

به گفته ساکی اگر هم اظهارات توهین آمیز از زبان این معترض شنیده شده باشد واشنگتن ضمن محکوم کردن آن، اقدام مقام دولتی ترکیه را تایید نمی کند. وی بار دیگر با ابراز تاسف از وقوع فاجعه انفجار در معدن زغال سنگ سوما اظهار داشت واشنگتن آماده ارائه هر گونه کمک بین المللی در صورت درخواست آنکارا در این رابطه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد کشورش اعتراضات ضددولتی پس از فاجعه سوما را پیگیری می کند و آن را از جمله ضروریات یک نظام دمکراتیک و در چارچوب حق آزادی بیان می داند.

گفتنی است انتشار تصاویر حمله مشاور نخست وزیر ترکیه به یک شهروند معترض در رسانه ها و شبکه های اجتماعی این کشور موجی از اعتراضات را علیه دولت و حزب حاکم عدالت و توسعه به راه انداخته است.

کد N293018

وبگردی