آفتاب
رمضان عبدالله مطرح کرد؛

خطوط قرمز جنبش جهاد اسلامی/ایران بزرگ ترین حامی ملت فلسطین و مقاومت است

خطوط قرمز جنبش جهاد اسلامی/ایران بزرگ ترین حامی ملت فلسطین و مقاومت است

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ابراز نگرانی از آینده مقاومت و سلاح آن تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت و ملت فلسطین حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه ندای قدس، رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگویی به اعلام دیدگاه ها و نظرات خود درباره شرایط و وضعیت صحنه فلسطین و منطقه پرداخت .

وی درباره موضع جنبش جهاد اسلامی فلسطین در قبال توافق صلح فتح و حماس اظهار داشت ما بخشی از چند دستگی نبودیم که امروز جزئی از توافق صلح باشیم، با وجود آن ما به طور اصولی از هر گامی که برای خدمت به ملت و مسئله فلسطین برداشته شود به شرط آنکه به اصول و چارچوب های ملی ضربهای وارد نکند استقبال می کنیم. خطوط قرمزی وجود دارد که همه نباید از آن عدول کنند، از نظر ما اصول و چارچوب ها کاملا مشخص است، همه فلسطین سرزمین ما می باشد و باید از طریق مقاومت که حق مشروع ما محسوب می شود باز پس گرفته شود ، این در حالی است که  برنامه سازمان آزادیبخش فلسطین، دولتی بر روی مرزهای 1967 است  واین امر هم باید از طریق مذاکرات  انجام شود.

نقطه مشترک بین این دو رویکرد آن است که هیچ گامی که منجر به افزایش اشغالگری شده یا روزنه ای که عقب نشینی های بیشتر را بگشاید، یا آنکه مقاومت را لغو یا سلاح مقاومت را سلب کند نباید برداشته شود واین خط قرمز ماست.

وی درباره اینکه  آیا این به آن معنی است که شما نگران سلاح مقاومت و آینده آن در غزه هستید؟ اظهار داشت بله ما نگران هستیم، با وجود سخنان اطمینان بخشی که از دو طرف شنیدیم و تعهداتی که در مورد عدم آسیب رساندن به مقاومت بر زبانها جاری شد اما زدودن این نگرانی نیازمند ادامه ارتباط و هماهنگی با تمام گروه های فلسطینی از جمله حماس است.

رمضان عبدالله با تاکیدبر بیهوده بودن مذاکرات سازش گفت سازش بر اصول و پایه های اشتباهی بنا نهاده شد، سازش بین اسرائیل و برخی از کشورهای عربی مانند مصر با هدف بسته شدن پرونده جنگ 1967 انجام شد، ولی ما فلسطینیان دو پرونده مفتوح نکبت 1948 و پرونده نکبت دوم یا همان شکست 1976 داریم.پرونده نکبت 1948 محور اصلی و اساس مبارزه و مسئله فلسطین است و شاخه های مختلفی همچون پرونده آوارگان، حق بازگشت و پرونده فلسطینیان داخل مناطق 1948 دارد، ذکاوت تدوین کنندگان اسلو آن بود که مسئله را بین ما و اسرائیل در پرونده 1967 محصور کردند و نشان دادند که کشمکش در چارچوب این مرزها حل و فصل می شود، سازمان آزادی بخش فلسطین هم آنچه را که در سال 1948 به اشغال در آمد به عنوان اسرائیل به رسمیت شناخت و به این رژیم در این منطقه حق حیات داد.

از رمضان عبدالله سئوال شد که در ارتباط با سازمان آزادیبخش فلسطین شما و حماس آمادگی خود را برای مشارکت و حضور در آن اعلام می کنید، آیا این همان سازمانی نیست که توافقنامه اسلو را به امضا رسانده و مسئول پرونده مذاکرات است؟ که وی در پاسخ گفت این درست است ولی ما در جهاد اسلامی آمادگی خود را برای ورود به سازمان آزادیبخش در چارچوب ساختار و سیاستهای ساختاری جدید اعلام کرده ایم، شما هم زیر واژه سیاست یکصد خط قرار دهید،در تمام دیدارهای انجام شده برای بررسی موضوع سازمان تلاش شد تا از عنوان سیاست فرار شود و این فرار از دیدگاه ما مشکل بزرگی را به وجود خواهد آورد، مشکلی بزرگتر از آنچه میان حماس و فتح بر سر حکومت به وجود آمد، دو دستگی به این دلیل رخ داد که هر یک از طرفها با حفظ برنامه های خود وارد انتخابات شده بودند.

وی درباره این سئوال که آیا تصور می کنید که خروج حماس از سوریه و بحرانی شدن روابطش با ایران و آنچه در مصر رخ داد، از علل پذیرش آشتی توسط حماس بود؟ اظهار داشت به طور حتم از  دست دادن همپیمان چه برای حماس و چه برای هر طرف دیگری  توانمندی مقاومتش را کاهش می دهد، حماس سالها در مقابل محاصره ایستادگی کرد اما تحولات در منطقه و آنچه به "بهار عربی" شهرت یافته در وهله اول و بعد از آن هم رخدادهای مصر و پایان یافتن دوره اخوان المسلمین در کنار تحولاتی که اکنون در سوریه شاهد آن هستیم ، نوعی از پیچیدگی ها را به وجود آورد که باعث بروز نوساناتی در روابط منطقه ای شد که حماس همانند بقیه تحت تاثیرآن قرار گرفت و بهای سنگینی را برای آن پرداخت.

رمضان عبدالله درباره اینکه آیا حماس، ایران را به عنوان یک همپیمان از دست داد؟ گفت این سئوال را باید از حماس بپرسید، اما به اعتقاد من روابط هرچند کمتر از گذشته، اما همچنان به قوت خود باقی است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از دهه های گذشته(پس از پیروزی انقلاب اسلامی) همچنان از فلسطین و مقاومت حمایت کرده است. ایران با تمام گروه های فلسطین رابطه داشته و به جهاد اسلامی محدود نمی شود بلکه با حماس و جنبش فتح نیز روابط وجود دارد.

کد N292967

وبگردی