آفتاب

بودجه نظامی پاکستان افزایش می یابد/ اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان

بودجه نظامی پاکستان افزایش می یابد/ اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان

دیدار فرماندهان ستاد مشترک ارتش پاکستان و افغانستان با فرمانده ایساف، افزایش بودجه نظامی پاکستان و اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان از جمله تحولات همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیشن از نشست "جوزف دانفورد" فرمانده نیروهای ایساف در افغانستان، ژنرال "راحیل اشرف" فرمانده ستاد مشترک پاکستان و ژنرال "شیر محمد کریمی" فرمانده کل ستاد مشترک ارتش افغانستان درباره اوضاع امنیتی در افغانستان خبر داد.

این دیدار همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و واگذاری مسئولیت امنیت به نیروهای امنیت ملی افغان است و پیش بینی می شود که در این نشست همچنین درباره افزایش روابط دو جانبه میان اسلام آباد و کابل و امنیت مرزها گفتگو شود.

روزنامه داون همچنین از افزایش بودجه نظامی پاکستان همزمان با افزایش تنش ها در منطقه و روی کار آمدن حزب ملی‌ گرای "مودی" در هند و خروج نیروهای خارجی از افغانستان در آستانه بررسی بودجه سال آینده پاکستان خبر داد.

در همین رابطه "ارشاد قدوس" یکی از فرماندهان ارشد وزارت دفاع پاکستان در جلسه‌ کمیته دفاعی مجلس سنای پاکستان ضمن اندک خواندن بودجه دفاعی این کشور با وجود موقعیت استراتژیک حساس پاکستان و تهدید روزافزون امنیت این کشور در منطقه تاکید کرد که بودجه سال گذشته تنها هزینه‌ های حقوق سربازان و هزینه‌ های عملیاتی و نگهداری را تامین می‌ کرده و بودجه بیشتری برای خرید سیستم‌ های تسلیحاتی جدید باید اختصاص یابد.

وی گفت: بودجه نظامی پاکستان در سال گذشته حدود شش میلیارد دلار بوده، این درحالیست که بودجه نظامی هند 37 میلیارد دلار، چین 115 میلیارد دلار و ترکیه 19 میلیارد دلار بوده است.

بی بی سی نیز نوشت "نور محمد نور" سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی این کشور خبر داد که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در 16 فروردین برگزار شد.

بر این اساس به نامزد‌های انتخابات شوراهای ولایتی 24 ساعت زمان داده شده تا شکایات خود را از نتایج ابتدایی را در اختیار کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت های انتخاباتی قرار دهند.

این رسانه غربی با اشاره به تاخیر سه روزه در اعلام نتایج انتخابات شوراهای ولایتی دلیل چنین اقدامی را قرار دادن جدول های نتایج در سایت کمیسیون به خاطر تامین شفافیت این انتخابات خبر داد.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات شوراهای ولایتی دو هزار و 713 نفر اعلام شد که از این جمله 308 نفر زن بودند و هفت میلیون رای دهنده آرای خود را دردر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در صندوق انداختند.

بر این اساس در پایان رقابت برای دستیابی به کرسی‌ های شوراهای ولایتی 458 نفر عضو این شوراها شدند که 96 زن بوده و قرار است نتایج نهایی انتخابات شوراهایی ولایتی در 17 خرداد اعلام شود.

رسانه های غربی از تخلیه، انتقال یا فروش صدها پایگاه، هزاران خودرو و صدها تن تجهیزات همزمان با آماده شدن نیروهای آمریکایی و انگلیسی برای خروج باقیمانده سربازان خود از افغانستان خبر دادند.

خبر دیگر اینکه حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در گفتگو با رسانه های چینی ضمن حمایت از طرح چین برای احیای دوباره جاده ابریشم بر لزوم گسترش روابط همه‌ جانبه افغانستان و چین تاکید کرد.

کد N292868

وبگردی