آفتاب
دبیر جشنواره امام رضا(ع):

جشنواره امام رضا(ع) محرومیت‌زدایی در حوزه فرهنگ را دنبال می‌کند

جشنواره امام رضا(ع) محرومیت‌زدایی در حوزه فرهنگ را دنبال می‌کند

دبیر جشنواره امام رضا(ع) خواستار توجه بیشتر به مردمی‌تر شدن جشنواره‌های رضوی و ایجاد شور و نشاط و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در همین زمینه در استان‌های مختلف کشور شد.

دبیر جشنواره امام رضا(ع) خواستار توجه بیشتر به مردمی‌تر شدن جشنواره‌های رضوی و ایجاد شور و نشاط و برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در همین زمینه در استان‌های مختلف کشور شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدجواد جعفری در کارگروه کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) که با حضور علیرضا حاجیان‌زاده رئیس این کارگروه و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور برگزار شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: استعدادهای نامحدود مربیان و کارشناسان مجرب، دلسوز و شیوه‌های تربیتی کانون، نعمتی بزرگ و قابل تحسین است.

وی افزود: مسئولان و مربیان کانون همگی نسبت به کار فرهنگی در حوزه‌ معارف اهل بیت(ع) دغدغه دارند و کسانی که از این توانایی‌های فرهنگی برخوردار‌ند، باید محدودیت‌های فرهنگی را از بین ببرند.

جعفری با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت‌زدایی خاطرنشان کرد: حوزه‌ فرهنگی نیز در این زمینه نیاز به توجه دارد و باید با یک مدیریت جهادی توان خود را صرف ترویج آموزه‌های اهل بیت کنیم و برگزاری جشنواره در این مسیر یک میانبر است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، تاکید کرد: وجود این همه استعداد خلاق و غیرقابل‌ پیش‌بینی در کانون جای تبریک دارد و باید بگویم در هیچ سازمان و ارگانی در کشور چنین ظرفیت‌هایی وجود ندارد.

ویژگی اصلی فعالیت‌های رضوی کانون، داوطلبانه‌بودن آن است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری برنامه‌های کودک و نوجوان جشنواره امام رضا(ع) در ۸ استان کشور گفت: اگر فعالیت‌های کانون به افزایش معرفت در کودکان و تغییر مثبت در رفتار آنان منجر شود؛ آنگاه کارمان را به خوبی انجام داده‌ایم.

حاجیان‌زاده نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف درونی‌کردن و تعمیق‌بخشی باورهای دینی در بین مخاطبان صورت می‌گیرد.

وی تغییرات صورت گرفته در شیوه‌ برگزاری برنامه‌های این کارگروه را گامی اساسی در سامان‌دهی حجم فعالیت‌های اجرایی و توجه به تربیت دینی کودکان و نوجوانان به عنوان محتوای اصلی این فعالیت‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور یادآور شد: جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای تربیت کودکان است تا آنان را با نور امامت و ولایت آشنا کنیم چراکه به اعتقاد ما شیعیان، ائمه‌اطهار علیهم‌السلام همگی یک نور واحد هستند که هریک در زمان خود با توجه به اقتضاء و شرایط خاص در تاریخ نقش‌آفرین بوده‌اند.

حاجیان‌زاده تأسی به وجود نورانی امام رضا(ع) را به منزله اقتدا به تمامی امامان معصوم دانست و گفت: تربیت دینی در سه حوزه‌ عاطفی، شناختی و رفتاری معنی پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر در کانون بتوانیم با برگزاری جشنواره‌های رضوی، محبت حضرت و اهل بیت را در وجود مخاطبان نهادینه کنیم و آنان را با فضایل و مناقب امام آشنا سازیم و این کار به افزایش معرفت در کودکان و تغییر در رفتار آنان منجر شود؛ آنگاه کارمان را به خوبی انجام داده‌ایم.

حاجیان‌زاده تأکید کرد: جشنواره‌های رضوی در کانون نباید تنها کارکرد ویترینی داشته باشد و به تبرک و مزین شدن آن به نام ائمه اکتفا کنیم بلکه تأثیر درونی این رویداد بر روی کودکان و نوجوانان برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: به اعتقاد من باید انرژی کانون به جای ساختن این ویترین صرف ساختن روح و جان کودکان و نوجوانان و افزایش شناخت و محبت آنان به ائمه اطهار شود.

وی خاطرنشان کرد: این تغییرات در شیوه ‌برگزاری جشنواره‌های کودک و نوجوان رضوی با این هدف انجام می‌شود که نتیجه و خروجی فرآیند‌های تربیتی در مراکز کانون را در نهایت در قالب یک جشنواره به افکار عمومی ارایه کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور یادآور شد: ویژگی اصلی فعالیت‌های کانون داوطلبانه‌بودن آن است و معتقدیم که نباید این جریان به شکل یک دستورالعمل یا بخش‌نامه به مراکز ابلاغ شود، چرا که تعمیق باورهای مذهبی یک امر درونی و اعتقادی است و باید به صورت خودجوش مورد توجه اعضا و مربیان قرار بگیرد.

حاجیان‌زاده گفت: اگر تصور ما این بوده که جشنواره باید برای جشنواره برگزار شود به نظر من راه را اشتباه رفته‌ایم، امیدوارم این تغییر در شیوه‌ برگزاری به ایجاد شور و نشاط بیشتر در مراکز برای مشارکت در این رویداد معنوی تبدیل شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: ساماندهی حجم فعالیت‌های اجرایی به ما کمک خواهد کرد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بتوانیم نگاه ویژه‌ای به برپایی برنامه‌های دیگری برای معرفی دیگر امامان نیز داشته باشیم و این شیوه را به عنوان الگوی یک فعالیت مذهبی ارایه کنیم.

بر اساس این گزارش، «تهران» با چهارمین جشنواره سراسری تحقیق و پژوهش رضوی، «اردبیل» با جشنواره‌ سراسری داستان کوتاه و خاطرات زیارت رضوی، «کرمان» با جشنواره‌ سراسری شعر رضوی، «خوزستان» با جشنواره‌ سراسری عکاسی رضوی، «اصفهان» با جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی، «ایلام» با جشنواره سراسری نشریه‌نگاری رضوی، «کردستان» با جشنواره‌ سراسری نقاشی رضوی و «خراسان رضوی» با جشنواره سراسری نمایش عروسکی رضوی، میزبان برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) هستند.

جشنواره امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و ۷۵ کشور جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره همزمان با شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به سایت شمس توس به نشانیwww.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

انتهای پیام

کد N292852

وبگردی