آفتاب
"بررسی تاثیرات سیاسی و اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران"

سبحانی: اعتمادسازی در سیاست خارجی باید با ایجاد فضای باز سیاسی همراه شود

سبحانی: اعتمادسازی در سیاست خارجی باید با ایجاد فضای باز سیاسی همراه شود

یک کارشناس ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه عنصر اعتماد در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به ما فرصت بدهد یا از ما فرصت بگیرد،‌ اظهار کرد: اکنون دولت در مذاکرات هسته‌ای به دنبال ایجاد اعتماد جامعه جهانی نسبت به ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدعلی سبحانی ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشستی با عنوان "بررسی تاثیرات سیاسی و اقتصادی انرژی هسته‌ای در ایران" که به همت انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون کشوری نتوانسته از قطعنامه‌های سازمان ملل بدون جراحت خارج شود، با بیان یان اعتقاد که قبل از انقلاب دنیا به ایران اعتماد داشت اما پس از انقلاب این عنصر اعتماد از بین رفت، افزود: تا سال 64 هیچ اقدامی برای راه‌اندازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام نگرفت اما از سال 76 فرصت‌هایی در اختیار کشور قرار گرفت تا مسئولان فعالیت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشند و در سال 81 اعلام شد که ایران به چرخه سوخت هسته‌ای دست پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه از سال 84 مقامات کشورمان اعلام کردند که خط قرمزی درباره قطعنامه‌ها ندارند گفت: پس از آن قطعنامه‌های مختلفی علیه کشورمان وضع شد.

سبحانی همچنین افزود: دولت اصلاحات می‌دانست که ابتکار عمل ایران با وضع تحریم‌ها از بین می‌رفت بنابراین تمام تلاش خود را انجام می‌داد تا قعطنامه‌ای علیه ایران صادر نشود در این بین روسیه ابتدا مطرح می‌کرد که قطعنامه‌ها را وتو کند ولی پس از اینکه این کار را انجام نداد ادعا کرد که اگر اقدامات این کشور نبود جنگی علیه کشور ما رخ می‌داد.

وی همچنین افزود: در دولت فعلی این شعار مطرح شد که در کنار چرخه سوخت باید چرخ زندگی مردم هم بچرخد در واقع این شعار به این دلیل مطرح شد که تحریم‌ها چرخ زندگی مردم را پنچر کرده بود. دولت روحانی اکنون به دنبال تنظیم روابط خود با دنیا برای حل مشکلات اقتصادی مردم است و در این زمینه باید به دو مساله توجه کند. یکی اینکه اعتماد جامعه جهانی را جلب کند و پیش و مهمتر از آن این است که دولت از حاکمیت بخواهد که وحدت و آشتی ملی را به کشور بازگرداند زیرا پس از سال 88 سوءاعتماد داخلی هم ایجاد شد و اکنون باید کروبی، موسوی، رهنورد و زندانیان سیاسی در روند آینده کشور مشارکت داشته باشند. دولت نباید اینگونه فکر کند که می‌تواند مسائل سیاست خارجی را بدون توجه به مسائل داخلی حل کند.

سبحانی با اشاره به لزوم ایجاد پشتوانه قوی برای مذاکره کنندگان هسته‌ای کشور اظهار کرد: اکنون اولویت‌های آمریکا در خاورمیانه تغییر کرده و آنها حاضر نیستند که بیش از این در منطقه هزینه داشته باشند. اکنون حتی کشورهای منطقه هم رویکرد خود را تغییر داده‌اند و همچنین جنبش 24 خرداد که جنبشی ضدافراطی بود امیدواری‌های قابل توجهی نسبت به ایران در دنیای غرب ایجاد کرده است و در منطقه این عربستان و اسرائیل است که امید دارد این مذاکرات به نتیجه نرسد.

این کارشناس ارشد وزارت خارجه در همین رابطه افزود: اسرائیل بزرگترین زیان را در توافق هسته‌ای می‌بیند بنابراین به دنبال افزایش مشکلات ایران و غرب است در این بین روزنامه کیهان از پیش نرفتن مذاکرات خوشحال است و جشن گرفته و تیترهایی شبیه تیترهای روزنامه های عربستانی انتخاب می‌کند.

وی در ادامه درباره هزینه‌های پرونده هسته‌ای برای کشور گفت: پرونده هسته‌ای هزینه زیادی برای کشور داشته و اگر مسیر را به شکل دیگری رفته بودیم هزینه کمتری متحمل می‌شدیم اگر ما به دنبال تکنولوژی روز دنیا بودیم باید به دنبال انرژی‌های پاک‌تر و ارزان‌ قیمت‌تر می‌رفتیم.

سبحانی همچنین گفت: اکنون سیاست خارجی را باید برای حل مشکلات کشور و بهبود وضعیت مردم، توسعه سیاسی اجتماعی و ایجاد امنیت به کار برد. در مسیر مذاکرات ژنو باید بدانیم که ما ازکجا مسیر را آغاز کرده‌ایم. ما شش قطعنامه داشتیم که هزینه‌های زیادی برای کشور داشت و از سویی حتی با افزایش قیمت نفت مشکلات مردم افزایش یافت ما می‌خواهیم به سال 84 و نگاه دولت اصلاحات بازگردیم.

این کارشناس ارشد وزارت خارجه در پایان اظهار کرد: معتقدیم دولت روحانی که با رای معنادار مردم به روی کار آمد به دنبال اصلاح چهره ایران و ایجاد اعتماد جهانی نسبت به کشورمان است و این دولت نمی‌تواند از خطوط قرمز نظام عبور کند ما وقتی بتوانیم در موضوع هسته‌ای اعتمادسازی کنیم، می‌توانیم مساله موشک‌های خود را نیز حل کنیم زیرا اوباما به دنبال حل مشکلات کشور خود با ایران است.

انتهای پیام

کد N292848

وبگردی