آفتاب

مخالفت نمایندگان با فوریت تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی بودجه 92

مخالفت نمایندگان با فوریت تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی بودجه 92

با وجود اینکه طرح قانونی تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای قانون بودجه سال 92 کل کشور با امضای 115 نماینده به هیات رئیسه رسید، نمایندگان با فوریت آن مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با طرح دو فوریتی و یک فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای قانون بودجه سال 92 کل کشور مخالفت کردند.

در این طرح دو فوریتی که از سوی احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، بر ضرورت تمدید مهلت برای جذب اعتبارات دارایی های سرمایه ای قانون بودجه 92 کل کشور تاکید شد.

از آنجا که بودجه سال 92 کل کشور با تاخیر به مجلس ارائه شد و پس از بررسی در تیر ماه 92 برای اجرا، ابلاغ و در پایان فصل تخصیص تملک دارایی های سرمایه ای صادر شد و از این رو مهلت کافی برای جذب اعتبارات مذکور نبود، پیشنهاددهندگان این طرح دو فوریتی به منظور صرفه جویی در هزینه منابع و ارتقاء بهره مندی تمدید مهلت جذب منابع تملک دارایی ها را در سال 92 خواستار شدند.

بر اساس این گزارش و بر اساس ماده واحده این طرح، مهلت موضوع مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور برای مصرف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بودجه سال 92 کل کشور پایان شهریور 93 می باشد که نمایندگان پیشنهاددهنده این طرح، این فرصت را، فرصت عجله ای برای هزینه بودجه دانستند که بودجه 8 هزار میلیاردی این بخش به واسطه اجرایی نشدن این طرح به خزانه دولت برگردانده خواهد شد.

همچنین به اعتقاد نمایندگان پیشنهاددهنده، اگر این رقم به خزانه برگردانده شود، برای تزریق مجدد آن به کشور به صورت بودجه جاری از آن استفاده می شود و امکان استفاده از آن در امر آبادانی امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش مهر، دو فوریت این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد، اما رأی نیاورد و پس از آن نمایندگان به یک فوریت این طرح نیز رای ندادند.

بر اساس این گزارش، احمد امیرآبادی در تذکر آئین‌نامه‌ای با اشاره به اینکه در تعیین زمان برای رای گیری هیات رئیسه مجلس عدالت را رعایت نمی کند، گفت: برای رای گیری دو فوریت طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی های سرمایه‌ای 87 ثانیه و برای رای گیری یک فوریت آن، 24 ثانیه زمان داده شد که در دو فوریت آن 63 نفر و در یک فوریت آن 81 نفر رای ندادند، در حالی که اگر هلت کافی داده می شد این طرح رای می آورد.

نماینده مردم قم افزود: هیات رئیسه مجلس ترتیبی اتخاذ کند که اعلام آغاز رأی‌گیری با رئیس جلسه و پایان آن بر اساس زمان تعیین شده در آئین نامه باشد.

نماینده پیشنهاددهنده طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای قانون بودجه سال 92 کل کشور گفت: این لایحه دو فوریتی از سوی 115 نماینده امضاء شد، اما فقط 110 رأی آورد.

به گزارش مهر، محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: تا آنجایی که ظرفیت رای وجود داشت وقت لحاظ شد، اما با این حال توصیه شما را درست می دانم، البته از همکاران نیز خواهش می کنم که در رای گیری مشارکت داشته باشند. اگر رای ممتنع دارند آن را اعلام کنند که شبهات این چنینی پیش نیاید.

کد N292180

وبگردی