آفتاب

انتخابات در قاره سبز؛ فرصتی برای افزایش نفوذ بانوی اروپا

انتخابات در قاره سبز؛ فرصتی برای افزایش نفوذ بانوی اروپا

یک شنبه هفته آینده کشورهای اروپایی شاهد برپائی انتخاباتی برای تعیین اعضای کمیسیون اروپا و رئیس آن خواهند بود و به نوشته یک خبرگزاری غربی نتیجه این انتخابات بدون شک موجب افزایش قدرت صدراعظم آلمان در قاره سبز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزای فرانسه در خصوص انتخابات اروپا می نویسد: احزاب ضد یورو (گروه های مخالف سیاست های ضد اتحادیه اروپا) رشد چشمگیر در کشورهای اروپایی داشته اند اما به نظر می رسد که این احزاب نتوانند برای "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان، و حزب وی در انتخابات روز یکشنبه مشکل خاصی را ایجاد کنند.

مرکل به عنوان رهبر تنها کشور اروپایی که توانست از بحران مالی قاره سبز نجات پیدا کند در حالی وارد انتخابات روز یکشنبه می شود که حزب محافظه کار دموکرات مسیحی به رهبری وی در انتخابات اخیر آلمان توانست به پیروزی برسد و وضعیت فعلی صدراعظم آلمان و حزبش در اروپا به گونه ای است که به احتمال زیاد وی لقب بانوی اروپا را تصاحب خواهد کرد.

مارتین شولتز

هم اکنون رقابت شدیدی میان "ژان کلود یونکر" نخست وزیر سابق لوگزامبورگ و "مارتین شولتز" رئیس فعلی پارلمان اروپا و نامزد مورد حمایت ژرمن ها، برای رسیدن به پست ریاست کمیسیون اروپا وجود دارد و واقعیت موجود در خیابان های آلمان نشان می دهد که مردم این کشور در انتخابات روز یکشنبه به نفع مرکل رای خواهند داد. نکته جالب در مورد این افراد آنکه یونکر نامزد محافظه کاران است و شولتز با اینکه محافظه کار نیست اما از سوی اعضای این حزب در اروپا حمایت می شود.

نظر سنجی ها در این رابطه نیز نشان می هد که شانس شولتز با توجه به عملکردش در حوزه اقتصاد آلمان، برای جانشینی "خوزه مانوئل بارسو" بسیار زیاد است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وضعیت موجود در انتخابات اروپا به گونه ای است که شباهت زیادی به انتخابات ماه سپتامبر آلمان که در آن دو حزب بزرگ این کشور پیروز شده و با تشکیل ائتلاف بزرگ، دولت جدید این کشور را تشکیل دادند دارد. نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب محافظه کار دموکرات مسیح 38 نماینده در کمیسون اروپا خواهد داشت و حزب سوسیال دموکرات آلمان، دیگر حزب بزرگ این کشور، نیز 27 کرسی در این کمیسون کسب خواهد کرد.

نمایی از وضعیت کشورهای اروپایی در استانه انتخابات اروپا

این آمار با توجه به آنکه دولت فعلی آلمان با ائتلاف حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات شکل گرفته، به معنای پیروزی بزرگ مرکل در اروپاست و بدون شک با برگزاری انتخابات در قاره سبز و روشن شدن نتایج آن نفوذ و قدرت صدر اعظم آلمان در اروپا افزایش می یابد.

حتی اگر یونکر بتواند جانشین بارسو در کمیسیون اروپا شود برای اتخاذ تصمیمات مهم نیازمند رایزنی با احزاب حاضر در کمیسیون خواهد بود و با توجه به حضور گسترده دو حزب اصلی آلمان در این نهاد باز هم این مرکل خواهد بود که حرف اصلی را در اروپا می زند.

رئیس کمیسیون اروپا با رای مستقیم مردم اتحادیه اروپا انتخاب نمی شود بلکه پس از انتخابات اروپایی ۲۵ مه از سوی نمایندگان کشورهای این اتحادیه انتخاب خواهد شد. پست ریاست کمیسیون اروپا پنج نامزد دارد که شانس یونکر و شولتز بیش از سایرین است. این پنج نامزد پنجشنبه هفته گذشته در یک مناظره شرکت کرده بودند که بخش اصلی صحبت های آنها مربوط به بحران مالی اروپا و روش مقابله با آن بود.

در این مناظره مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و نامزد حزب سوسیال دموکرات در بخشی از سخنان خود سیستم مالی را هدف قرار داد و گفت: در کشورهایی که میزان بیکاری بالاست، با این مشکل روبرو هستیم که ستون فقرات اقتصاد، یعنی شرکت های کوچک و متوسط به وام بانکی دسترسی ندارند. با این حال بانک ها از بانک مرکزی اروپا با بهره ۰.۲۵ درصدی وام می گیرند اما بجای سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی، بیشتر به سفته بازی می پردازند.

ژان کلود یونکر

ژان کلود یونکر، نامزد حزب مردم اروپا از تجارت با آمریکا حمایت کرد و گفت: اگر قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده آمریکا را انعقاد کنیم، هر خانواده اروپایی مبلغ ۵۴۵ یورو برنده می شود. من از پرداخت یک حداقل حقوق اجتماعی در یونان و در همه جای اروپا پشتیبانی می کنیم.

بر اساس این گزارش، با توجه به آنکه دیگر کشورهای بزرگ اروپا همچون فرانسه و انگلیس درگیری مشکلات داخلی هستند نمی توانند چالشی را برای مرکل در انتخابات روز یکشنبه هفته آینده ایجاد کنند از همین رو برنده واقعی این رقابت ها کسی جز مرکل و حزب محافظه کار دموکرات مسیح آلمان نخواهد بود.

روزنامه لوموند در مورد انتخابات اروپا و دیدگاه مردم فرانسه به آن می نویسد: پروژۀ اروپا دیگر در فرانسه دارای اکثریت نیست. چون  تنها 39 در صد فرانسوی ها می گویند که اتحاد اروپا یک سازمان خوب است و 54 درصد آنان می گویند که ضرر اروپا بیشتر از نفعش است.

کد N292091

وبگردی