آفتاب

دو کشوری که در امضای قرارداد رکورد شکستند

دو کشوری که در امضای قرارداد رکورد شکستند

واحد مرکزی خبر نوشت:

روسیه و چین قصد دارند رکورد قابل توجهی در زمینه امضای قراردادهای بین دولتی به جا بگذارند.
روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا، با اشاره به این موضوع که امروز رئیس جمهور روسیه سفر خود را به چین شروع کرد که انتظار می رود در آن رکورد قابل توجهی در زمینه امضای قراردادهای دوجانبه به جا گذاشته شود، چنین نوشت: پوتین و جین پینگ همچنین مانور مشترک کشتیهای نیروی دریایی دو کشور را افتتاح و در نشست امنیت آسیا سخنرانی می کنند. بر اساس ارزیابی کارشناسان، مسکو و پکن تصمیم گرفته اند با توجه به شرایط پیچیده منطقه روابط خود را تقویت کنند.
به نوشته روزنامه، نشست سران دو کشور در شانگهای یعنی بزرگترین مرکز اقتصادی کشور برگزار می شود که این هفته قرار است نقش مهمی در حیات سیاسی کشور هم داشته باشد چون علاوه بر مذاکرات روسیه و چین نشست مربوط به اعتماد سازی در آسیا هم در آن برگزار خواهد شد. باید گفت اوضاع متشنج بین المللی درپی حوادث اوکراین و تحریمهای غرب علیه روسیه و نیز چرخش نظامی و سیاسی واشنگتن به سوی آسیا بر این نشستها تاثیر خواهد گذاشت. دیپلماسی چین که در رابطه با مسائل ارضی در سایر کشورها درکل بی نهایت محتاطانه است، از روسیه حمایت و سیاست تحریمی غرب را محکوم کرده است.
هفته گذشته چن تاپین معاون وزیرخارجه این کشور در گفت و گو با خبرنگاران روسی در پکن این مساله را مورد تاکید قرار داد و به مشارکت واشنگتن در حوادث اوکراین اشاره کرد. البته مطالب رسانه های چینی به ویژه ارگانهای احزاب و دولت در این رابطه به مراتب روشن تر است. ولی این موضوع در دستورکار نشست سران روسیه و چین گنجانده نشده است. آندری دنیسف سفیر روسیه در چین با اعلام این موضوع تاکید کرده دستورکار دیدار با مسائل امنیتی آسیا هم ارتباطی ندارد. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند این مساله در هر صورت بررسی خواهد شد.
کارشناسان چینی با اشاره به فهرست اسامی معاونان نخست وزیر روسیه که درگفت و گو با طرف چینی مشارکت دارند تاکید می کنند موضوع نشست انرژی، سرمایه گذاری و تولیدات دفاعی خواهد بود. به گفته دنیسف در مرحله نخست طرحهای سرمایه گذاری بزرگی بررسی خواهد شد. یوری اوشاکف دستیار رئیس جمهور هم اعلام کرده تعداد زیادی سند دو جانبه، بین دولتی و بین شرکتی برای امضا درحال تدارک است که تعدادشان به رقم چهل و سه رسیده که یک رکورد محسوب می شود و احتمال امضای سی سند زیاد است.
به گفته خود پوتین هم مقامات مسکو و هم مقامات پکن به خوبی متوجه هستند امکانات موجود در دو کشور به طور کامل استفاده نشده است. دو طرف می توانند در زمینه اقتصادی، علوم و فناوریهای پیشرفته همکاری کنند. وی یادآور شده چین مکان نخست را در میان شرکای خارجی روسیه دارد و سال گذشته حجم تبادل کالا بین آنها به نود میلیارد دلار رسیده است. طرفین قصد دارند این رقم را تا سال دو هزار و پانزده به یکصد میلیارد و تا سال دو هزار و بیست به دویست میلیارد برسانند چون در شرایطی که اوضاع اقتصادی جهان متلاطم است تقویت روابط تجاری و اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری بین آنها اهمیت فوق العاده زیادی دارد. به عقیده پوتین این عامل مهمی نه تنها برای توسعه اقتصادی و اجتماعی دو طرف و بلکه تثبیت کل بازار جهانی است. دو طرف باید همکاریهای مالی را هم تقویت و خود را در برابر لرزشهای ارزهای مهم جهانی بیمه کنند. به همین دلیل مسکو و پکن موضوع انجام محاسبات را با پول ملی خود بررسی می کنند.
همانطور که اوشاکف تاکید کرده در رابطه با برخی مسائل پیچیده به کوتاه آمدن هر دو طرف نیاز است. صحبت به ویژه بر سر بزرگترین طرح گازی است که ده سال تمام است در دست بررسی قرار دارد. به گفته نماینده شرکت ملی نفت و گاز چین طرفین هماهنگی های لازم را در مورد مساله انتقال گاز از میادین خاوردور روسیه به چین انجام داده اند و قرار است در سی سال آینده روزانه سی و هشت میلیارد متر مکعب گاز به استانهای شمال شرقی و شمالی چین منتقل شود. وی تاکید کرده همه مسائل غیر از قیمت بررسی شده است. چین خواهان قیمت قابل قبول برای مردم و صنایع خود است ولی روسیه با این مساله موافق نیست چون بهره برداری از این میادین و ساخت خط لوله به سرمایه گذاریهای کلانی نیاز دارد. به گفته مقام چینی احتمال امضای توافقنامه بین دولتی در این خصوص طی دیدار پوتین و جین پینگ منتفی نیست.

5252

کد N292084

وبگردی