آفتاب
رییس جمهور پیش از عزیمت به شانگهای:

روابط با پکن برای ما حائز اهمیت است

روابط با پکن برای ما حائز اهمیت است

حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس برای ما اهمیت دارد چرا که روز به روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای در جهان از لحاظ تاثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه و تعامل میان کشورها افزایش می‌یابد.

رییس جمهور روز سه‌شنبه پیش از عزیمت به شانگهای با اشاره به سمت و سوی روابط اقتصادی ایران به شرق از جمله به کشورهای چین، هند و ژاپن تصریح کرد که روابط با پکن برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش ایلنا، "حسن روحانی" که در فرودگاه مهرآباد با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: این سفر به دعوت رییس جمهوری چین برای شرکت در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا(سیکا) انجام می‌شود.

رییس جمهوری گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس برای ما اهمیت دارد چرا که روز به روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای در جهان از لحاظ تاثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه و تعامل میان کشورها افزایش می‌یابد.

روحانی انجام دیدارهای دوجانبه و گفت و گو با مقام‌های جمهوری خلق چین در جهت گسترش روابط تهران – پکن را از دیگر برنامه‌های این سفر برشمرد و افزود: روابط ایران با چین در بخش انرژی، صنایع و تکنولوژی خوب است اما باید این روابط هر چه بیشتر توسعه یابد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه چین یکی از اعضای گروه ۱+۵ است و در زمینه موضوع هسته‌ای ایران با این کشور در حال مذاکره هستیم، گفت: اجلاس سران سیکا با حضور ۲۲ کشور برگزار می‌شود که در جریان این اجلاس با سران دیگر کشور نیز ملاقات‌ها و مذاکراتی خواهیم داشت.

روحانی را در این سفر سه روزه، وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و برخی از معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی همراهی می‌کنند.

مراسم بدرقه رسمی رییس جمهور برای شركت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیكا) در شانگهای با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، انجام شد.

طرح ایجاد سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیكا) در اكتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نور سلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همكاری میان كشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ رسماً تشكیل شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاكستان، كره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیكا هستند.

نشست سران سیكا هر ۴ سال یك بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یك بار برگزار می‌شود. در حال حاضر این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همكاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از كشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوكراین و آمریكا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۰۲ در استانبول ترکیه برگزار شد.

کد N292000

وبگردی