آفتاب

58 کشور خواستار ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی شدند

58 کشور خواستار ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی شدند

58 کشور با پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارجاع پرونده جنایت‌ها در سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی موافقت کردند.

58 کشور با پیشنهاد فرانسه مبنی بر ارجاع پرونده جنایت‌ها در سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، "پل سیجر"، نماینده سوئیس در سازمان ملل در نامه‌ای به نیابت از این 58 کشور اعلام کرد که " این کشورها طرح فرانسه را تایید می‌کنند".

سیجر از شورای امنیت خواست با این طرح فرانسه و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل موافقت کرده تا بدین ترتیب حمایت سیاسی گسترده خود را نشان دهند.

وی در سخنانش ادامه داد: ما بر این باور هستیم که طرح فرانسه، بعد از سه سال از شروع درگیری‌های داخلی در سوریه بهترین فرصت را برای اجرای عدالت در این کشور فراهم کرده و از وقوع جنایت‌های جدید جلوگیری می‌کند.

پیشتر 58 کشو از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا از شورای امنیت خواسته بودند تا پرونده سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

در این راستا، دیپلمات‌ها اظهار کردند: آمریکا عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نبوده و این نامه را امضا نکرده است، اما حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.

از آن جا که سوریه عضو دادگاه کیفری بین المللی نیست، این امر ایجاب می‌کند که شورای امنیت درخصوص ارجاع پرونده جنایت‌های صورت گرفته در سوریه به این دادگاه، قطعنامه‌ای را صادر کند.

قرار است شورای امنیت پنج شنبه‌ آینده به این طرح رای دهد و این در حالی است که برخی از دیپلمات‌ها پیش بینی می‌کنند که روسیه و چین برای مقابله با این طرح از حق وتو استفاده کنند.

بر اساس آمار جدیدی که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است، تعداد کشته شدگان در درگیری‌ها سوریه از نیمه‌های سال 2011 به بیش از 162 هزار تن رسیده است.

انتهای پیام

کد N291868

وبگردی