آفتاب

لاریجانی: اژه ای به مجلس می آید/ برخی مفسدین اقتصادی حکم اعدام گرفته اند

لاریجانی: اژه ای به مجلس می آید/ برخی مفسدین اقتصادی حکم اعدام گرفته اند

تهران - ایرنا - غیبت حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری که قرار بود برای پاسخگویی به سوال برخی از نمایندگان درباره یقه سفیدها در صحن مجلس حضور یابد تذکر و اخطار دو تن از سوال کنندگان را به دنبال داشت که علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد که قرار است دادستان کل کشور برای بررسی این موضوع در آینده در مجلس حضور یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «بهرام بیرانوند» در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکری شفاهی گفت: قرار بود وزیر دادگستری برای پاسخ به سوالی درباره نقش یقه سفیدها در مفاسد کلان اقتصادی و این که چرا مصون مانده اند امروز در صحن مجلس حضور یابد.

وی با یادآوری این که در بسیاری از پرونده های فساد اقتصادی برخی محکوم شدند اما همچنان یقیه سفیدها در حاشیه امن مانده اند گفت: اگر وزیر دادگستری در کمیسیون به ما می گفت که این سوال به لحاظ کاری به وی ربط ندارد اشکالی نداشت اما از آنجا که نمایندگان در کمیسیون قانع نشدند و سوال روال قانونی خود را طی کرد و در دستور مجلس چاپ شده است باید مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرد: قرار نبود در جلسه اسم کسی را بیاوریم بلکه مشکلی است که باید آن را رفع کنیم و خواسته ما سوال کنندگان هم همین بود که فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی را اجرا کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر این که دارایی مردم نزد بانک ها امانت است افزود: اما یک عده ای از این امانت سوء استفاده می کنند در حالی که یک میلیون جوان جویای وام ازدواج داریم و جوانان دنبال کار هستند.

بیرانوند با انتقاد از ورود آقازاده ها به قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: برای مثال طرف رشوه گیرنده در یکی از همین قراردادها در اروپا محکوم شده است اما ما اینجا مجبور هستیم با اسامی مستعار مثل جنیور از رشوه گیرنده نام ببریم.

این نماینده اصولگرای مجلس پرسید: مگر دارایی های کشور ملک شخصی یا شاباش کسی است.

بیرانوند افزود: در پرونده بیمه ایران دیدیم که برخی گرفتار شدند اما اسم برخی از آنها همچنان ماند؛ اگر از همان روز اول رسیدگی می شد شاهد بزرگ شدن فساد اینها نبودیم.

بیرانوند خاطرنشان کرد که این گونه فسادها اعتماد عمومی را سلب می کند و این مفسدین اقتصادی دل مسوولین را خالی می کنند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: خواسته ما این است که چون وزیر دادگستری تنها راه ارتباطی ما با قوه قضاییه است کمک کنیم تا فقرای ما زیر پای یقه سفیدهای مفسد اقتصادی له نشوند و اگر این موضوع را بررسی و رسیدگی نکنیم حاشیه امن برای آنها نگه داشته ایم.



** لاریجانی : قاضی سراج برای برخی از مفسدین اقتصادی حکم اعدام صادر کرده است

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: نگاه شما نگاه درستی است و مجلس هم باید با حساسیت موضوع را پیگیری کند.



وی در عین حال افزود: موضوع مفاسد اقتصادی در قوه قضاییه دنبال می شود و آقای سراج که خود برخی از این احکام مفاسد اقتصادی را صادر کرده برای برخی از مفسدین اقتصادی حکم اعدام صادر کرده است.

در ادامه جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد اخطار اصل 160 قانون اساسی را داد و گفت: طبق این اصل وزیر دادگستری از مجلس رای اعتماد می گیرد و رابط میان قوه قضاییه و مجریه است.

وی با یادآوری این که در گذشته نیز برخی از وزرای دادگستری در صحن مجلس می آمدند و نمایندگان نیز نظرات خود را بیان می کردند افزود: این سوال تمام تشریفات قانونی خود را طی کرده است و حتی در جلسه هیات رییسه بررسی شد و هیات رییسه به بررسی آن در صحن رای داد.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: ماهیت سوال ما حمایت از قوه قضاییه و تمجید از دادگاه های مفاسد اقتصادی بود.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: وقتی مردم می شنوند که با برخورد با 10 یقه سفید و مفسد کلان اقتصادی مشکلات حل می شود طبیعتا نمایندگان حق دارند سوال کنند که این افراد چه کسانی هستند.

وی با بیان این که صبح امروز در اخبار سراسری اعلام شد که وزیر دادگستری به صحن می آید تاکید کرد: این طرح سوال برای حمایت بیشتر نمایندگان بود تا اگر نیاز به حمایت های بیشتری در برخورد با مفساد اقتصادی است صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس اصل 160 قانون اساسی امروز وزیر دادگستری می بایست در صحن حاضر می شد و رییس مجلس به تنهایی و براساس تصمیم خود آن را از دستور خارج کرد.

کریمی قدوسی ادامه داد: رییس قوه قضاییه گفته است که آقای اژه ای دادستان کل را برای پیگیری سوال به مجلس می فرستد پس بنابراین رییس قوه قضاییه به رییس قوه مقننه قول داده است که آقای اژه ای بیاید و پاسخ سوال را بدهد.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: ما اجرای اصل قانون اساسی را دنبال می کنیم و حضور دادستان کل کشور که مسوول اصلی پرونده های مفاسد اقتصادی است را پیگیری می کنیم.

سیام(3)**2025**9132 ** 1418
کد N291708

وبگردی