آفتاب

کتاب‌هایی درباره داستان و خبرنویسی منتشر شد

کتاب‌هایی درباره داستان و خبرنویسی منتشر شد

کتاب‌هایی درباره روایت داستان و خبرنویسی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب «روایت داستان» (تئوری‌های پایه‌ای داستان‌نویسی) اثر محمود فلکی با ویراست و افزوده‌های جدید شامل پنج بخش با عنوان‌های «تخیلیت» (تفاوت ادبیات داستانی با متن غیرداستانی)، «سنخ‌شناسی رمان»، «بررسی ژرف‌ساخت "مسخ"» (با رویکرد به نوع روایت)، «"تار" خیالی هدایت (بررسی ساختاری «سه قطره خون») و «مدل رسانش در داستان و مرگ نویسنده» است.

بخشی از پیش‌گفتار نویسنده: «در این کتاب کوشیده‌ام ابتدا تئوری‌های عمومی و پایه‌ای ادبیات داستانی را در پیوند با نظریات جدید و بحث و جدل‌های مربوط به آن‌ها مطرح کنم تا خواننده چشم‌اندازی عمومی از مسأله داشته باشد. سپس به جنبه‌های مهم داستان‌نویسی می‌پردازم که امروز در تئوری ادبی غرب مطرح است و عمدتا در دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود. برای این که تئوری‌ها و جنبه‌های داستان‌نویسی در کُنش و حرکت داستانی نشان داده شود، ضمن آوردن نمونه‌هایی از رمان‌های مختلف، بخشی از کتاب را به تحلیل ساختاری داستان‌ها اختصاص داده‌ام. در ارائه نمونه‌های داستانی افزون بر رویکرد به ادبیات جهانی، تا آن‌جا که امکان‌پذیر بوده از ادبیات داستانی ایران نیز نمونه‌هایی ذکر کرده‌ام تا برای خواننده فارسی‌زبان امکان دست‌یابی به منابع اصلی آسان‌تر باشد و در نتیجه درک مسأله راحت‌تر انجام بگیرد.»

این کتاب با 214 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 13 هزار تومان در نشر کلاغ منتشر شده است.

**

همچنین کتاب «خبرنویسی به زبان ساده» نوشته علیرضا بهنام شامل مباحثی درباره «ساختار خبر»، «تنظیم»، «منابع خبری»، «نرم خبر»، «تنظیم خبر برای روابط‌ عمومی‌ها» و «روزنامه‌نگاری اینترنتی» است.

بخشی از این کتاب: «نگارش خبر در طول سالیان طولانی با بهره‌گرفتن از تجربه‌های روزنامه‌نگاران قواعدی پیدا کرده است. این قواعد را اکثر مردم در زندگی روزمره خود بی آن که بدانند به کار می‌گیرند چرا که دقت و سلامت اطلاع‌رسانی در گرو رعایت آن‌هاست. با این حال روزنامه‌نگار به عنوان کسی که به طور حرفه‌یی به کار نشر اخبار و اطلاعات می‌پردازد ناگزیر است این قواعد را بشناسد و آن‌ها را آگاهانه به کار بگیرد.»

این کتاب با 50 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 4000 تومان در نشر امرود منتشر شده است.

**

مجموعه داستان «حلقه‌ای که ما بودیم» نوشته علیرضا بهنام نیز شامل داستان‌های «پایان»، «حلقه‌ای که ما بودیم»، «ساحل قو»، «تماشا»، «اعدام در پارک عمومی شهر» و... به تازگی در این نشر منتشر شده است.

پشت جلد کتاب: «داشتیم تخمه می‌شکستیم که بصیر آمد توی اتاق سیاه. تخمه شکستن یک عادت بود. ما هم عادت کرده بودیم به خودمان بگوییم ما. پس وقتی بصیر آمد توی اتاق تخمه شکستن معنایش عوض شد. ما هم همین‌طور. حالا ما تبدیل شده بودیم به آن‌ها و اتاق سیاه شده بود جایز که آن‌ها تویش نشسته‌اند و دارند تخمه می‌شکنند.»

این کتاب با 56 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 3500 تومان منتشر شده است.

روایت داستان

حلقه‌ای که ما بودیم

خبرنویسی به زبان ساده

انتهای پیام

کد N291439

وبگردی