آفتاب

افسران ارتش چین به جاسوسی اقتصادی از آمریکا متهم شدند/پکن: تلافی‌ می‌کنیم

افسران ارتش چین به جاسوسی اقتصادی از آمریکا متهم شدند/پکن: تلافی‌ می‌کنیم

در شرایطی که آمریکا افسران ارتش چین را به جاسوسی اقتصادی متهم کرده است، دولت پکن به ایالات متحده هشدار داده که در صورتی که واشنگتن به فشارهای خود برای متهم کردن پنج افسر ارتش چین به اتهام هک کمپانی‌های آمریکایی ادامه دهد، دولت پکن به اقدام تلافی‌جویانه دست خواهد زد.

در شرایطی که آمریکا افسران ارتش چین را به جاسوسی اقتصادی متهم کرده است، دولت پکن به ایالات متحده هشدار داده که در صورتی که واشنگتن به فشارهای خود برای متهم کردن پنج افسر ارتش چین به اتهام هک کمپانی‌های آمریکایی ادامه دهد، دولت پکن به اقدام تلافی‌جویانه دست خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این هشدار از جانب یکی از سخنگویان دفتر اطلاعات اینترنتی دولت پکن چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده پنج افسر ارتش چین را به هک کمپانی‌های خورشیدی، فلزات و اتمی آمریکا متهم کرد.

این اولین اتهام جرایم هک است که ایالات متحده علیه مقام‌های ویژه خارجی ارائه کرده و باعث افزایش تقابل میان دو کشور شده که انتقاداتی را به همراه داشته است.

این اقدام از جانب دولت آمریکا باعث تزلزل آتی روابط میان پکن و ایالات متحده می‌شود. در کنار جاسوسی سایبری و هک‌های اینترنتی واشنگتن و پکن در موارد مختلف دیگری دچار اختلاف هستند که جلمه آن می‌توان به حقوق بشر، مناقشات تجاری و افزایش اقدامات نظامی چین در دریای چین جنوبی و شرقی با همسایگان این کشور آسیایی اشاره کرد.

سخنگوی دفتر اطلاعات اینترنتی چین به خبرگزاری شینهوا و روزنامه خلق چین گفت: اگر ایالات متحده بر اعمال فشارهای خود برای متهم کردن این پنج افسر ارتش چین اصرار ورزد، دولت پکن کاملا اقدامی تلافی‌جویانه دست خواهد زد. ایالات متحده به شبکه‌های اینترنتی چین متعلق به دولت، موسسات، نهادها، دانشگاه‌ها و شبکه‌های گسترده ارتباطاتی حمله و رخنه کرده است. این فعالیت‌ها مقام‌ها و رهبران چینی، شهروندان و هر کس را که از تلفن همراه استفاده می‌کند، هدف قرار داده است. دولت پکن مکررا از واشنگتن خواسته تا این اقدامات را متوقف کند.

این مقام مسئول دولت پکن بر اقدامات تلافی‌جویانه دولت این کشور اشاره‌ای نکرد و هنوز هم مشخص نیست که آیا این مساله باعث می‌شود تا دولت چین اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی علیه آمریکا برقرار کند یا خیر چرا که دولت پکن بزرگترین تامین کننده مالی برای آمریکا محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه چین نیز سریعا اتهامات علیه این پنج افسر ارتش چین را رد کرد و گفت که این اتهامات ساختگی است و باعث مخدوش شدن روابط و اعتماد میان دو کشور می‌شود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد: دولت پکن فعالیت‌های خود با گروه فعال آمریکایی - چینی را درباره مسائل سایبری به حالت تعلیق در می‌آورد.

اتهام افسران چینی

دولت باراک اوباما رسما پنج افسر ارتش چین را به جاسوسی سایبری علیه شرکت های آمریکایی متهم کرده است، اما چین این اتهام را رد کرده است. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا این مطلب را روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اعلام کرد.

وی گفت که این هکرها در عرصه سایبر، علیه شش شرکت به "جاسوسی اقتصادی" دست زده‌اند.

دولت چین در واکنش این اقدام را محکوم کرد و گفت "هرگز در سرقت سایبری دست نداشته یا در آن شرکت نکرده است."

شرکت های وستینگوهاوس، فولاد ایالات متحده و آلکوا (بزرگترین شرکت تولید آلومینیوم آمریکا) از جمله شرکت‌هایی هستد که دولت آمریکا می‌گوید توسط هکرهای ارتش چین هدف قرار گرفته‌اند.

این نخستین بار است که دولت آمریکا مقام‌های وابسته به یک دولت خارجی را به جاسوسی سایبری متهم کرده و در دادگاه فدرال ایالت پنسیلوانیا علیه آنها پرونده تشکیل داده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که متهمان از اعضای واحد ۶۱۳۹۸ ارتش آزاد خلق چین هستند. این مرکز نظامی در شانگهای مستقر است.

برخی از ناظران برآورد می‌کنند که چین منشا حداقل ۹۰ درصد حملات سایبری علیه آمریکا باشد. وزارت خارجه چین اما واشنگتن را ترغیب کرده است که "فورا اشتباهش را اصلاح کند" و اتهامات را پس بگیرد.

کین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه به خبرگزاری شینهوا گفت که این اتهامات "کاملا بی پایه است و اهدافی فراتر را دنبال می‌کند."

وی گفت که چین تصمیم گرفته است فعالیت‌های گروه کاری سایبری چین و آمریکا را معلق کند. این گروه در ماه آوریل تشکیل شده بود. کین گفت: "با توجه به فقدان صداقت از سوی آمریکا برای حل مسائل مربوط به امنیت سایبری از طریق گفتگو و همکاری، چین تصمیم گرفته است که فعالیت‌های گروه کاری سایبری چین-آمریکا را معلق کند."

چین همواره اصرار ورزیده است که خود قربانی سرقت سایبری، استراق سمع و فعالیت‌های تجسسی آمریکاست. کین هشدار داد که چین دست به اقدامات دیگری خواهد زد اما جزئیاتی ارائه نکرد.

پنتاگون سال گذشته در گزارشی به کاخ سفید و کنگره صراحتا گفته بود که دولت و ارتش چین به طور مستقیم در برخی از حملات سایبری دست داشته‌اند.

در ماه مه گذشته، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که هکرهای چینی به طرح تعدادی از سیستم‌های تسلیحاتی آمریکا از جمله طرح هواپیماهای جنگنده، کشتی‌ها، و موشک‌های دفاعی دست پیدا کرده‌اند. این در حالیست که چین نیز بارها از فعالیت‌های سایبری آمریکا علیه اهداف نظامی و اقتصادی چین ابراز نگرانی کرده است.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا (ان.اس‌.ای) پیشتر گفته بود که این سازمان به طور گسترده نهادهای دولتی، سیاستمداران و شرکت های چینی به ویژه شرکت‌های مخابراتی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

کد N291436

وبگردی