آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

خرم: 1+5 بداند فرصت مذاکرات دائمی نیست

خرم: 1+5 بداند فرصت مذاکرات دائمی نیست

یک استاد دانشگاه گفت: اگر در مقطع فعلی 1+5 در مذاکرات همراهی نکند، شرایطی برای دو طرف به وجود می‌آید که حاصل آن تنش در روابط با ایران و ضرر برای صلح منطقه و جهان است.

علی خرم، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به هشدار وزیر خارجه کشورمان به 1+5 مبنی بر این‌که فرصت به دست آمده را مشابه سال 2005 از دست ندهد، گفت: در سال 2005 دو کشور اروپایی با توجه به مخالفت آمریکا با روند مذاکراتی که در پیش بود، کنار کشیدند و اتفاق بعد فک پلمپ از تاسیسات هسته‌ای ایران (اصفهان) بود. در مقطع فعلی اگر 1+5 همراهی نکند، فرصت‌ها و تهدیدهایی برای هر دو طرف وجود دارد که حاصل آن ضرر برای صلح منطقه و جهانی و تشنج در روابط دو طرف خواهد بود و معتقدم این چیزی نیست که دو طرف بخواهند و این مساله به صلاح هیچ‌کس نیست.

وی درباره احتمال تمدید مذاکرات گام نهایی گفت: هیچ آیه‌ای نازل نشده است که مذاکرات حتما در شش ماه انجام شود قرار بود گام اول و موقت ظرف شش ماه انجام شود، در عین حال ایران مایل است در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات مربوطه انجام شود.

وی با اشاره به مذاکرات کشورهای دیگر که از برنامه هسته‌ای‌شان راستی‌آزمایی شده است، گفت: در برخی کشورها 10 سال و در برخی دیگر تا 18 سال این روند به طول انجامیده است.

خرم با بیان اینکه دو طرف اراده لازم برای رسیدن به نتیجه دارند، گفت: دو طرف باید بدانند که اگر به نطقه قبل از توافق ژنو بازگردیم چه فرصت‌ها و تهدیدهایی در انتظارشان است و معتقدم برای دو طرف بازگشت به نقطه اول مفید نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: 1+5 بداند که فرصت مذاکرات و رسیدن به توافق دائمی نیست. در عین حال که این ضرورت برای ایران هم وجود دارد. از یک سو طی دو سال آینده اوباما تغییر خواهد کرد و فرصت حل و فصل مساله هسته‌ای ایران را دموکرات‌ها از دست می‌دهند و از سویی ایران نیاز دارد تا در دو سال آینده به پرونده هسته‌ای‌اش پایان دهد. در عین حال معتقدم شرایط برای دو طرف شکننده است.

خرم با اشاره به مذاکرات اخیر (وین 4) تصریح کرد: همین قدر که دو طرف آن‌چه در دل و سر داشتند را روی کاغذ آوردند، مهم‌ترین دستاورد است.

انتهای پیام

کد N291430

وبگردی