آفتاب

هشدار چین به کره‌شمالی درباره چهارمین آزمایش اتمی

هشدار چین به کره‌شمالی درباره چهارمین آزمایش اتمی

منابع دیپلماتیک اعلام کردند، پس از آنکه کره شمالی تهدید خود درباره اقدامات مقابله‌ای علیه اقدامات خصمانه آمریکا را مجددا مطرح کرد، چین از کانال‌های دیپلماتیک مختلف استفاده کرده تا به پیونگ‌یانگ هشدار دهد تا دست به انجام چهارمین آزمایش اتمی خود نزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، کره شمالی که به صورت منظم آمریکا و کره جنوبی را به تخریب و انهدام تهدید می‌کند، تحت تحریم‌های شدید از جانب قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل که از 2006 آغاز شد قرار دارد اما از فشارها برای کنار گذاشتن برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش طفره رفته است. آخرین آزمایش اتمی این کشور به فوریه 2013 باز می‌گردد.

یک دیپلمات غربی گفت: چین به کره شمالی گفته است که هیچ توجیهی برای آزمایش جدید اتمی وجود ندارد و آن‌ها نباید این کار را انجام دهند. چین از کانال‌های مختلف دیپلماتیک خود در پکن و پیونگ‌یانگ استفاده کرده تا اضطراب و نگرانی خود را درباره احتمال چهارمین آزمایش اتمی به کره شمالی اعلام کند.

چین مهمترین متحد اقتصادی و دیپلماتیک پیونگ‌یانگ است؛ اگرچه سه آزمایش اتمی و موارد دیگر باعث به چالش کشیده شدن این حمایت شده است.

آمریکا ابراز امیدواری کرده است که چین از تاثیر خود بر کره شمالی برای دست کشیدن این کشور از برنامه تسلیحاتی اتم‌اش استفاده کند. مقام‌های وزارت امور خارجه چین در اظهارنظرهای اخیر خود اعلام کردند که مکررا از تمام طرف‌ها خواستند تا در شبه جزیره کره خویشتنداری کنند و این مساله بدون نشانه گرفتن کره شمالی به عنوان‌ عامل اصلی مطرح شده است.

روزنامه رودونگ سینمون چاپ کره شمالی در ماه جاری میلادی نوشت: پیونگ‌یانگ اقدامات خصمانه آمریکا و کره جنوبی را توجیه اصلی خود در انجام این آزمایشات می‌داند.

کره شمالی هشدار داد که برای دفاع شخصی هر ساله آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N291023

وبگردی