آفتاب

پاکستان خواستار تقویت روابط میان کشورهای آسیایی شد

پاکستان خواستار تقویت روابط میان کشورهای آسیایی شد

تهران - ایرنا - رییس جمهوری پاکستان روز دوشنبه خواستار تقویت بیش از پیش روابط میان کشورهای آسیایی برای حل مسایل منطقه ای شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روزنامه «دیلی تایمز» پاکستان، «ممنون حسین» پیش از عزیمت به چین برای شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا موسوم به سیکا که از فردا در شهر شانگهای آغاز می شود، در مصاحبه با رادیو چین گفت: سران کشورهای آسیایی باید به بررسی راهکارهای مقابله با مسائلی بپردازند که منطقه با آن مواجه است و همه کشورهای عضو سیکا وظیفه دارند همکاری مطلوبی در این زمینه داشته باشند.

رییس جمهوری پاکستان با یادآوری گستردگی جغرافیایی سیکا، گفت: این نهاد بزرگ منطقه ای می تواند اقدامات مهمی در راستای حل مشکلات منطقه انجام دهد.

این مقام عالی پاکستان اظهار امیدواری کرد که تاثیرگذاری سیکا در منطقه و جهان روز به روز بیشتر شود و تصمیم هایی که کشورهای عضو آن در نشست سران اتخاذ می کنند، بتواند در امور سیاسی و اقتصادی جهان تاثیر گذار باشد.

کنفرانس تعامل و اقدامات برای اعتمادسازی در آسیا بر اساس طرح ایده ای از سوی «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان در سال 1992 تشکیل شد.

قرار است حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه برای شرکت در نشست سران سیکا، عازم چین شود. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز از جمله مهم ترین مقامات شرکت کننده در این نشست است.

چهارمین نشست سران سیکا فرصت مناسبی برای گفت و گوهای و رایزنی های دوجانبه میان سران کشورهای عضو خواهد بود.

هدف اصلی این کنفرانس، بهبود همکاری و اعتمادسازی بین کشورهای آسیا به منظور تقویت صلح و امنیت در این قاره است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سال های 2002 و 2006 در قزاقستان و سومین اجلاس سران سال 2010 در ترکیه برگزار شد. شهر شانگهای چین نیز میزبان چهارمین اجلاس سران سیکا در روزهای 30 و 31 اردیبهشت خواهد بود.

سیکا در حال حاضر 24 عضو اصلی و 9 عضو ناظر دارد. افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، کامبوج، مصر، هند، ایران، عراق، اردن، فلسطین، تاجیکستان، قزاقستان، چین، قرقیزستان، کره جنوبی، روسیه، ترکیه، مغولستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، ویتنام، پاکستان و تایلند از اعضای سیکا هستند.

بنگلادش، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اندونزی، ژاپن، مالزی، اوکراین و آمریکا از اعضای ناظر این نهاد هستند.

همچنین سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه عرب و جامعه اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی از سازمان های ناظر در سیکا هستند. وسعت کشورهای عضو سیکا 8/38 میلیون متر مربع است که 89 درصد از سرزمین آسیا و حدود 72 درصد منطقه اورآسیا را در برمی گیرد. در این مجموعه حدود سه میلیارد نفر یا بیش از نیمی از ساکنان کره زمین ساکن هستند.

آساق** 1723**1545
کد N290393

وبگردی