آفتاب

دفاعیات راتکو ملادیچ، فرمانده سابق صرب‌های بوسنی آغاز ‌می‌شود

دفاعیات راتکو ملادیچ، فرمانده سابق صرب‌های بوسنی آغاز ‌می‌شود

راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی سابق صرب‌های بوسنی که متهم به نسل کشی و جنایت علیه بشریت است برای دفاع از خود امروز (دوشنبه) در دادگاه حضور می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ملادیچ یکی از برجسته‌ترین متهمانی است که در "دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق" محاکمه می‌شود.

او که در حال حاضر ۷۲ سال دارد به خاظر نقشی که در جریان جنگ بوسنی در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ داشته، در ۱۱ مورد متهم شده است.

نقش داشتن در کشتار بیش از 7000 مرد و پسر بوسنیایی در سربرنیستا از جمله اتهامات اوست. این قتل عام بزرگترین کشتار از زمان جنگ جهانی دوم در اروپا بوده است.

به گزارش بی.بی.سی ملادیچ دادگاهی که از سوی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود را "شیطانی" توصیف کرده است.

راتکو ملادیچ سالها مخفیانه زندگی می‌کرد تا سرانجام سه سال پیش دستگیر و به لاهه فرستاده شد. ملادیچ در همان زندانی که رادوان کاراجیچ، رهبر سیاسی سابق صرب‌های بوسنی در آن به سر می‌برد، در انتظار محاکمه بوده است.

وکیلان او می‌گویند که ژنرال ملادیچ سربازی بوده که فقط دستورات را اجرا می‌کرده است. این وکیلان ملادیچ را وطن پرستی توصیف کرده‌اند که برای دفاع از مردمش می‌جنگیده است.

وکیلان مدافع ملادیچ در تلاشند که بتوانند او را از اتهام پاکسازی قومی در مناطق غیرصرب نشین بوسنی تبرئه کنند. او متهم است که با این پاکسازی قومی قصد داشته این مناطق را به صربستان منضم کند.

آنها همچین تلاش می کنند که به دادگاه ثابت کنند که ملادیچ دچار زوال حافظه شده و نمی تواند داستان را از واقعیت متمایز کند.

ملادیچ کیست؟

راتکو ملادیچ در سال ۱۹۴۲ در روستایی در نزدیکی شهر کالینوویک در بوسنی به دنیا آمد. او در دوران حکومت تیتو در یوگسلاوی بزرگ شد و به عنوان یک افسر عادی به ارتش خلق این کشور پیوست.

با آغاز از هم پاشیده شدن یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱، او به فرماندهی یگان نهم ارتش یوگسلاوی در جنگ علیه کروات‌ها در کنین، برگزیده شد.

مدتی بعد راتکو ملادیچ به فرماندهی ناحیه دو نظامی ارتش یوگسلاوی منصوب شد که مقرش در سارایوو بود. پس از آن در ماه مه ۱۹۹۲، مجمع صرب‌های بوسنی، رای به ایجاد ارتش صرب بوسنی داد و ژنرال ملادیچ را به فرماندهی آن برگزید.

در سال ۱۹۹۵ او فرماندهی نیروهایی را بر عهده داشت که به سربرنیتسا، محدوده تحت کنترل سازمان ملل متحد، حمله کردند.

نیروهای صرب بوسنی ابتدا این شهر را محاصره کردند، شهر مملو از هزاران غیرنظامی بود که از حملات قبلی صرب‌ها در شمال شرقی بوسنی گریخته و در آنجا پناه گرفته بودند.

بعد به مدت پنج روز سربرنیتسا را با توپ و راکت به شدت گلوله باران کردند و پس از آن ژنرال ملادیچ، همراه با گروهی فیلمبردار وارد شهر شد.

روز بعد اتوبوس‌هایی برای بردن زنان و کودکان به نقاط دیگر مسلمان نشین، وارد سربرنیتسا شدند، همزمان صرب‌ها مردان و پسران مسلمان بین ۱۲ تا ۷۷ سال را برای "بازجویی به ظن ارتکاب جرائم جنگی" از بقیه افراد جدا کردند.

در طی پنج روزی که نیروهای صرب بوسنی شهر سربرنیتسا را به تصرف خود درآورده بودند، دست کم ۷۵۰۰ مرد و پسر مسلمان به قتل رسیدند.

انتهای پیام

کد N289942

وبگردی