آفتاب
شهرام گیل آبادی:

روزگار ما روزگار رسانه - مخاطب است/ کار القایی در رسانه باید جایش را به ترویج باورهای ملی بدهد

روزگار ما روزگار رسانه - مخاطب است/  کار القایی در رسانه باید جایش را به ترویج باورهای ملی بدهد

شهرام گیل آبادی می‌گوید در دوره‌ای به سر می‌بریم که خود مخاطبان ایرانی مبدل به یک رسانه شده‌اند و بر همین اسا نباید باور کنیم که پیامک صادر شده از سوی ما همان معنایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌ند که خودمان می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از کتاب‌های پیامک خبری و رسانه‌ها و سیاست انقلابی نوشته فرشاد مهدی‌پور با حضور حسین انتظامی معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، عماد افروغ، شهرام گیل‌آبادی و رضا مقدسی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم و پس از سخنرانی عماد افروغ و حسین انتظامی،  رضا مقدسی در سخنانی عنوان داشت: درگیری بیش از حد رسانه‌ها در تب و تاب خبری و چالش‌هایش کمتر این فرصت را ایجاد می‌کند که بتوانند کار تئوریک نیز انجام دهند. از سوی دیگر نگاه تئوریک چندان هم در مطبوعات ما قوی نیست و به طور عمده کار حرفه‌ای بر کار تئوریک غلبه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع پیامک خبری گفت: کار پیامک خبری در ایران عمری به قدمت 10 تا 12 سال دارد. این سیستم نوعی نظام اطلاع رسانی پیشگیرانه برای مقابله با فضای کاذب و شعاری بود که البته خالی از ایراد هم نشد. الان هم نوع اخبار پیامکی ما به شکلی است که کانال ویژه خود را دربر می‌گیرد و باید فکت‌هایی در تولید آن مورد توجه قرار بگیرد که نیاز مخاطبان را در فرصت کوتاه مرور آنها در نظر بگیرد.

شهرام گیل‌آبادی رئیس مرکز اطلاعات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در این نشست در سخنانی عنوان کرد: رسانه‌ها خوب متوجه شده‌اند که در عصر مدرن زمان کوتاهی برای حرف‌زدن وجود دارد و به طور طبیعی وقتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و زمان کم این واقعیت بیشتر برایشان نمایان می‌شود.

وی افزود: در موضوع پیامک خبری موضوعاتی را مفروض می‌دانیم و چیزهایی را نیز سفید‌خوانی می‌کنیم. حداقل کار این کتاب آقای مهدی‌پور نیز این بود که من به مساله سفید خوانی درباه پیامک خبری بیشتر متمرکز شوم. این رسانه‌ تازه باعث شده که ما خودمان را در مواجهه با آن بازتعریف کنیم و در آینده نیز در مواجهه با آن با یک رسانه ترکیبی مواجه خواهیم بود. حداقل کارکرد این کتاب نیز این است که باین مساله تمرکز کنیم که چطور می‌توان از این رسانه جدید بهره برد و آن را با چه پارادایم رسانه‌ای می‌شد همراه کرد.

گیل‌آبادی تاکید کرد: باید قبول کنیم که در موضوع قدرت نرم ما تنها در حال بهره بردن از تکنیک‌های القایی هستیم و هر رسانه‌ای در این فضا دوست دارد که بیشتر تاثیر بگذارد اما  من به جد امیدوام که بتوانیم از این فضا به سمت  مبانی ملی خودمان حرکت کنیم.

این کارشناس رسانه رد پایان افزود: الان فصل رسانه-مخاطب است. الان در دوره‌ای به سر می‌بریم که خود مخاطبان ایرانی مبدل به یک رسانه شده‌اند و بر همین اساس نباید باور کنیم که پیامک صادر شده از سوی ما همان معنایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌ند که خودمان می‌خواهیم.  

 

کد N289571

وبگردی