آفتاب
عضو انجمن قطعه سازان خودروی کشور:

قیمت ورودی مواد اولیه به بخش تولید باید تثبیت شود

قیمت ورودی مواد اولیه به بخش تولید باید تثبیت شود

تهران - ایرنا - سخنگوی انجمن قطعه سازان خودروی کشور گفت: برای تثبیت قیمت ها باید قیمت ورودی مواد اولیه به بخش تولید و صنعت را نظارت بیشتری انجام داد.

فرهاد بهنیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تثبیت قیمت ها اشاره کرد و افزود: با بخشنامه و دستور نمی توان قیمت ها را تثبیت کرد بلکه باید قیمت ورودی مواد اولیه مثل فولاد، مس، پتروشیمی و نظایر آن را ثابت نگه داشت.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه باید به سالهای 89 و 90 بازگردد، اظهار داشت: در آن صورت است که می توان به تثبیت قیمت ها خصوصا در حوزه خودرو و قطعات آن کمک کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور با بیان اینکه هم اکنون مواد اولیه به سمت بازار بورس هدایت می شود، تصریح کرد: این موضوع سبب خواهد شد تا قیمت مواد اولیه با افزایش 30 درصدی مواجه شود و سپس در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

به گفته وی، این موضوع نیز سبب می شود تا قیمت کالاهایی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، افزایش 30 درصدی داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو سپس با اشاره به مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، توقف اجرای این مرحله از قانون را خواستار شد و گفت: تجربه مرحله نخست اجرای این قانون حکایت از تشدید مشکلات بخش صنعت دارد که باید در اجرای این مرحله از قانون تامل بیشتری کرد.

بهنیا به اشاره به تبعات اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها، تصریح کرد: در آن سال شاهد افزایش قیمت در تمام حوزه ها بودیم که این موضوع مسایل متعددی را بدنبال داشت.

وی اضافه کرد: اجرای مرحله دوم یارانه بهتر است تا بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور متوقف شود چرا که اجرای این مرحله نیز متاسفانه سبب رشد و افزایش قیمت ها خواهد شد.

بهنیا اعمال قیمت ترجیحی برای بخش صنعت و تولید را خواستار شد و گفت: این موضوع می تواند بخش صنعت بویژه حوزه خودرویی را در صورت اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی کمک و همراهی کند.

وی سپس در خصوص میزان سهم بخش صنعت خودروی کشور از اختصاص 10 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها به بخش تولید خبر داد و اظهار داشت: چنانچه دولت بتواند این میزان از منابع را به بخش تولید اختصاص دهد به نظر می رسد که باید بین 25 تا 30 درصد آن به بخش خودرو اختصاص یابد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به گردش مالی بخش خودروی کشور گفت: در سال 90 بیش از 50 هزار میلیارد تومان گردش نقدینگی بخش خودرو بود، ضمن آنکه بیش از 70 هزار نفر در این بخش مشغول به کار بودند بنابراین دولت باید به این حوزه که از صنایع مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور محسوب می شود، حمایت های موثری را انجام دهد.

اقتصام (4)1574**1558
کد N289098

وبگردی