آفتاب

واکنش تند یک مقام آذری به دخالت آمریکا در روابط باکو با ایران و روسیه

واکنش تند یک مقام آذری به دخالت آمریکا در روابط باکو با ایران و روسیه

نوروز محمداف، مسوول بخش روابط بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری آذربایجان با ابراز تاسف از تلاش ملموس سفیر آمریکا در مصاحبه با رادیو آزادی برای شبهه افکنی در مناسبات جمهوری آذربایجان با دو کشور همسایه ایران و روسیه، این رفتار را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمداف در مصاحبه با تلویزیون "سِس تی وی" با بیان این که سفیر آمریکا و هیچ کشور دیگری حق دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان را ندارند، اظهارات مورنینگستار را نقض آشکار مفاد کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک دانست.

براساس گزارش پرتال خبری قفقاز اینفو.آذ، محمداف افزود: این نخستین بار نیست که آمریکا برای ایجاد ابهام در مناسبات جمهوری آذربایجان با روسیه و ایران تلاش می‌کند. به طور کلی در غرب چنین تلاش‌هایی زیاد دیده می‌شود.

او تاکید کرد: مناسبات ما با کشورهای همسایه به معنی واقعی کلمه در سطحی بالا قرار دارد و این کشورها نیز بر خلاف آمریکا اهمیت زیادی به مناسبات دوستی و همکاری با جمهوری آذربایجان قایل بوده و به آن ارزش می‌دهند.

وی این اظهارات را مغرضانه و دخالت در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

محمداف، آمریکا را به طور مشخص عامل ایجاد "جنبش میدان" در اوکراین معرفی کرد و گفت که واشنگتن از جوانان آذری مخالف دولت در سال 2013 میلادی حمایت کرده و شواهد و مدارک کافی در تایید این سخن وجود دارد.

محمداف این مصاحبه خود را پاسخ یک مقام دولت آذربایجان به اظهارات سفیر آمریکا توصیف کرد و گفت که نمایندگان سایر کشورها در جمهوری آذربایجان نیز می‌توانند در رابطه با مصاحبه سفیر آمریکا اظهارنظر کنند.

این مقام جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از مصاحبه خود، نگرانی برخی از روند توسعه جمهوری آذربایجان و سیاست مستقل خارجی این کشور را باعث طرح چنین نظراتی علیه باکو ارزیابی کرد و غرب را به تبعیت از سیاست‌های دوگانه در قبال کشورش متهم ساخت.

به گفته محمداف، در حالی که کشورهای قدرتمند هر اقدامی که بخواهند در آسیا و آفریقا انجام می دهند، ولی با وجود گذشت 22 سال از مناقشه قره‌باغ هم‌چنان از خود سلب مسوولیت کرده و آن را به توافق طرف‌های مناقشه موکول می‌کنند، که این نوع برخورد از نظر جمهوری آذربایجان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: ارمنستان به عنوان کشوری که 22 سال است قره‌باغ و هفت بخش اطراف آن را اشغال کرده است، باید تحت فشار قرار داده شود. ولی در 20 سال میانجی‌گری آمریکا برای حل مناقشه هیچ گام نتیجه بخشی از سوی این کشور برای حل مناقشه برداشته نشده و آمریکا در راس حامیان ارمنستان قرار دارد.

این مقام آذری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: سفیر آمریکا می‌تواند اظهارنظر بکند ولی حق رهنمود دادن به دولت آذربایجان را ندارد.

او تصریح کرد: دولت آذربایجان در مناسبات خود با همه کشورها، اصل حقوق برابر، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر را در اولویت قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N288808

وبگردی