آفتاب

رییس دانشگاه الزهرا(س): اساس خانواده حکمت و اخلاق است

رییس دانشگاه الزهرا(س): اساس خانواده حکمت و اخلاق است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه الزهرا گفت: خانواده زیباترین نهاد است که اگر براساس حکمت و اخلاق باشد به سعادت می رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، ˈانسیه خزعلیˈ روز یکشنبه در همایش ملی چالش های خانواده ایرانی افزود: مبنای داشتن خانواده عشق ، رحمت و مهر است ، فرزندان مهرند که خداوند به ما عنایت کرده است.

وی گفت: اساس خانواده بر پایه حکمت و اخلاق است و اگر خانواده ای چنین خصوصیاتی را داشته باشد موفق است .

خزعلی افزود: در پیوند دادن انسانها به یکدیگر حکمتی وجود دارد که باید قدرش را بدانیم زن و شوهر باید صادق باشند و راه سعادت را بیابند تا فرزندان آنها نیز عاقبت به خیر شوند.



** دلایل کاهش جمعیت در نگاه افروز

در ادامه ˈغلامعلی افروزˈ روانشناس افزود: جمعیت معمولا منبع قدرت هر جامعه است اگر اجزا جمعیت انسان های سالم ،پویا، هوشمند و خلاق باشند ترکیب جمعیتی ترکیب والایی است .

این چهره ماندگار افزود: برخی کشورها مانند سوئد ، هلند و آلمان رشد منفی جمعیت را تجربه کرده اند که اگر در ایران هم تدبیری نشود با رشد منفی جمعیت روبرو خواهیم شد.

وی اظهار کرد اصلی ترین ریشه رشد منفی جهان کم شدن ازدواج ویا بالا رفتن سن ازدواج است که ریشه در زمینه فرهنگی و روان شناختی دارد.

افروز خاطر نشان کرد: باورهای کلیشه ای نادرست در زمینه فرهنگی که مردم پیدا کرده اند نگران کننده است آنها ازدواج نکردن خود را فقر و بیکاری عنوان می کنند.

از نظر وی ، حساس ناامنی نیز باعث شده تا آمار ازدواج پایین بیاید .

وی با اشاره به اینکه ازدواج زیباترین گل واژه هستی است ، افزود: ما باید به سازمان ملل تعریف خانواده را بدهیم خانواده تنها نهاد فطری ،طبیعی ، بی بدیل و جاودانه و محبوبترین بنا در گستره هستی است وازدواج برای آرامش و آرامش خوشبختی است.

در ادامه دبیر علمی همایش افزود: خانواده نقش انتقال فرهنگ را برعهده دارد لذا باید دارای موجودیت باشد تا بتوانند نهادهای فرهنگی را نهادینه کند .

ˈخدیجه سفیریˈ اظهار داشت: بحث خانواده نه فقط در جامعه ما بلکه در جامعه جهانی مهم ومورد بررسی است که مشکلات خانواده ایرانی امروز از چند بعد مورد بررسی است .

وی گفت: بعد اول رفع نیازهای اولیه انسانی است که باید دیده شود و دولت جمهوری اسلامی توجه بیشتر به آن داشته باشد. بعد دیگر مدیریت در خانواده است که در حوزه مدیریت تحقیقات نشان می دهد که هرم قدرت به سوی افقی شدن است .

سفیری با اشاره به روابط خانواده گفت: روابط خانواده که شامل رابطه بین زوجین و رابطه والدین با فرزندان است باید از لحاظ فرهنگی و تربیتی خانواده مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد امروز رسانه با تغییرات شدید در انتقال فرهنگ باعث شده تا خانواده دیگر نقش خود را به خوبی ایفا نکند و بحران در جامعه به وجود بیاید .

دبیر علمی همایش افزود: امیدوارم که دست اندرکاران سیاستگذاری بتوانند در سیاست گذاری های آینده خانواده ایرانی این مسئله را لحاظ کنند .

بیش از 100 مقاله در مرحله اول این همایش رسیده بود که 22 از مقاله ها در این همایش ارائه شد که در پایان با داوری هیات رییسه به نفرات برتر جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد.

فراهنگ**9338**1601**
کد N288721

وبگردی