آفتاب
تحلیلگر مسایل سیاسی:

انتخابات عراق پیروزی راهکار دموکراتیک بر روندهای تروریستی است

انتخابات عراق پیروزی راهکار دموکراتیک بر روندهای تروریستی است

تهران – ایرنا – تحلیلگر مسایل سیاسی و سفیر سابق ایران در لیبی انتخابات عراق را پیروزی راهکار دموکراتیک بر روندهای تروریستی دانست و گفت: نتایج اولیه این انتخابات نشان می دهد که شیعیان می توانند کرسی های پارلمان و نخست وزیری این کشور را بدست بیاورند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «جابر انصاری» ظهر امروز (یکشنبه) در میزگرد «انتخابات عراق، فرصت ها و چالش های پیش رو» که به همت موسسه دیپلماسی ایرانی در سالن همایش های روزنامه اطلاعات برگزار شد اظهار داشت: اگر چه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق هنوز اعلام نشده است اما براساس آمارهای غیررسمی و با پذیرش درصدی از خطا می توان به این نتیجه رسید که نوری المالکی با وجود همه مخالفت های درون و برون شیعی در کشور عراق توانسته است بیشترین آرا را بدست آورد.

وی افزود: این نتیجه نشان می دهد که عراق امروز بیش از هر چیز به یک فرد قدرتمند برای مدیریت کشور نیاز دارد.

انصاری پیروزی احتمالی نوری المالکی را نشان دهنده پیروزی شخص بر تشکیلات دانست و گفت: حضور 60 درصدی واجدین رای دهی و مشارکت بیش از 12 میلیون عراقی در این انتخابات با وجود شرایط این کشور که شامل تحریم انتخابات از سوی هواداران بعث و جریان های مخالف وضعیت فعلی عراق بوده است، به خوبی نشان می دهد که این انتخابات دستاوردها و نتایج مهمی در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: جامعه عراق به خاطر داشتن هویت های مختلف شیعه، سنی، عرب و کرد همواره از هویت های چندگانه و از هم گسیخته برخوردار بوده است. در این انتخابات نیز هر کدام از این هویت ها با لیست انتخاباتی مخصوص خود شرکت کردند.

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: اگر چه تصور می شد بخاطر عدم حضور جلال طالبانی اتحادیه میهنی کردهای عراق در انتخابات ضربه بخورد اما نتایج اولیه غیررسمی نشان می دهد این گروه سیاسی با وجود فقدان رهبری توانسته جایگاه دوم را در این کشور کسب کند.

وی خاطر نشان کرد: اما با وجود تمام موارد گفته شده به نظر می رسد هیچ فهرستی به تنهایی نمی تواند نخست وزیر را تعیین کند، از این رو از روزهای آینده گروه های سیاسی دست به چانه زنی و رایزنی خواهند زد.



** :نتایج انتخابات عراق به سود ایران است

دیگر سخنران نشست «انتخابات عراق، فرصت ها و چالش های منطقه ای» امیر موسوی تحلیلگر مسائل سیاسی بود که گفت، نتایج انتخابات در عراق و همچنین به احتمال قوی نتایج انتخابات سوریه و افغانستان همگی به سود امنیت ملی ایران خواهد بود.

وی در این باره افزود: نتایج انتخابات عراق برای ایران امیدبخش است برای این که پیروزی دولت قانون و مجلس اعلا نشان می دهد که اکثریت طرفدار حفظ رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستند.

موسوی اضافه کرد: به نوعی می توان انتخابات پارلمانی اخیر عراق را رفراندوم محبوبیت جمهوری اسلامی ایران دانست. در عین حال نشان می دهد که اکثر شیعیان و مردم عراق طرفدار کسانی هستند که به رابطه با جمهوری اسلامی و هم پیمانی با آن اعتقاد دارند.

وی افزود:مالکی در سخنرانی های منطقه ای خود به صراحت درباره رابطه با ایران سخنانی گفت.حتی به صراحت در یکی از سخنرانی هایش گفت که ای کاش ما هم مثل ایران مرجعیت ولی فقیه داشتیم.

موسوی سپس به نقش عراق در رابطه عربستان با ایران اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که عربستان به سمت ایران متمایل شده است درک واقعیت های موجود در عراق و سوریه است. عربستان به این درک رسیده است که مالکی در عراق و بشار اسد در سوریه ماندگار شده اند و این برای عربستان بسیار دشوار است.

وی درباره نقش آفرینی حزب بعث و احتمال بازگشت این حزب به نقشه سیاسی عراق نیز گفت: این حزب هیچ برنامه سیاسی ندارد و گفتمانش با مردم و دولت عراق تنها از طریق خودروهای بمب گذاری شده و ترور بوده است. آنها به هیچ وجه ادبیات مخالف غیر خونریزی را بلد نیستند و این سیاست به هیچ وجه نتیجه بخش نخواهد بود.

موسوی با بیان اینکه آینده به سود ماست،تاکید کرد:نتایج انتخابات در عراق و همچنین احتمالا نتایج انتخابات سوریه و افغانستان همگی به سود امنیت ملی ما خواهد بود که با نتیجه بخش شدن انتخابات لبنان به سود ایران اوضاع به سود ما تمام خواهد شد.

سیام (3)**9173**س.ق ** 1418
کد N288583

وبگردی