آفتاب

انگلیس نمی‌خواهد اسناد شکنجه مظنونان توسط آمریکا منتشر شود

انگلیس نمی‌خواهد اسناد شکنجه مظنونان توسط آمریکا منتشر شود

انگلیس در تلاش است تا از انتشار اسناد شکنجه مظنونان انجام فعالیتهای تروریستی توسط آمریکا که دولت سابق انگلیس نیز در آن‌ها دست داشته، جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه میل، سناتورهای آمریکایی قصد دارند گزارش محرمانه را در خصوص برنامه شکنجه آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 منتشر کنند. این گزارش 6300 صفحه‌ای شدت شکنجه‌های سازمان سیا از قبیل غرق مصنوعی و میزان همکاری انگلیس در آن‌ها را افشا می‌کند.

ادعاها در خصوص فشار لندن بر واشنگتن برای عدم انتشار این اسناد در پرونده عبدالحکیم بلحاج، سیاستمدار ارشد لیبیایی که مخالف معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور بود مطرح شده است.

گفته می‌شود که بلحاج این اطلاعات را از کریگ موری، سفیر سابق انگلیس در ازبکستان گرفته است. وکیل بلحاج در این خصوص گفته است: این گزارش احتمالا اطلاعاتی در خصوص موضوع بازداشت بلحاج و همسرش در سال 2004 در یک شکنجه گاه سیا در بانکوک و استرداد او به قذافی در عملیاتی مشترک با سرویس اطلاعات خارجی انگلیس را افشا می‌کند.

میزان واقعی همدستی انگلیس با آمریکا در شکنجه و ربودن زندانی‌های زیادی، هیچ گاه مشخص نشد.

مودی در این خصوص گفت: دولت انگلیس در سطح گسترده‌ای لابی کرده است تا گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در این خصوص منتشر نشود.

انتهای پیام

کد N288113

وبگردی