آفتاب

نشست آشتی ملی اوکراین نتیجه نداشت

نشست آشتی ملی اوکراین نتیجه نداشت

تهران-ایرنا- دومین نشست از مجموعه نشست های آشتی ملی در اوکراین روز شنبه در خارکف با حضور نمایندگان دولت و رهبران جدایی طلبان، بدون نتیجه به پایان رسید.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز،مقامات ارشد اوکراینی روزشنبه دومین نشست از مجموعه نشست های آشتی ملی را در شهر ˈخارکفˈ با هدف پایان دادن به بحران سیاسی برگزار کردند.

این نشست با حضور شمار قابل توجهی از رهبران جدایی طلبان در شرق اوکراین برگزار شد که نسبت به دور اول تعداد انها بیشتر بود و تعهد دولت را برای مذاکرات نشان داد. اما نمایندگان منطقه می گویند حل بحران تا زمانی که دولت عملیات نظامی را متوقف نکند، قابل تصور نیست.

مذاکرات روز گذشته با درخواست ˈلئونید کراچوکˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین برای نشان دادن حسن نیت هر دو طرف آغاز شد که از طرفین خواست به قوانین احترام بگذارند و در مورد طرح دولت کی یف برای تمرکز گرایی بحث کنند.

اما مذاکرات به سرعت به بحث های مناقشه برانگیز طرفین تبدیل شد که ˈاینا بوهوسلوسکیˈ یکی از اعضای مجلس اوکراین در این نشست از رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین خواست توضیح دهند منابع مالی مورد نیاز خود را از کجا تامین می کنند. جدایی طلبان در عوض این سوال را مطرح کردند که چه کسی از قیام میدان در کی یف حمایت کرد و باعث سرنگونی دولت یانوکوویچ شد.

عده ای از شرکت کنندگان که نماینده شرق اوکراین بودند اصرار داشتند یانوکوویچ غیرقانونی از قدرت برکنار شده است زیرا مجلس به طور رسمی وی را استیضاح نکرد.

در پایان با وجود بحث های بسیار بیانیه مشترکی صادر نشد و مشخص نیست ادامه گفت و گوهای آشتی ملی کی و کجا پی گرفته می شود.

ˈولفگانگ ایشینگرˈ که به عنوان نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در مذاکرات منصوب شده است، از مقامات خواست به راهکار مسالمت آمیزی دست یابند. وی در نشست افتتاحیه مذاکرات، گفت : اوکراینی ها لطفا از کلام استفاده کنید، نه از تفنگ.

ˈوالری اچ هولنکوˈ رییس شورای منطقه ای ˈلوهانسکˈ، گفت : مذاکره به نظر من تنها گزینه ای است که می تواند اوکراین را نجات بخشد.

رهبران در کی یف می خواهند ارتباطات اوکراین را با اروپا ارتقا بخشند، در حالی که بسیاری در شرق روابط بیشتر با روسیه را ترجیح می دهند. مقامات شرق در بعضی موارد با نمایندگان دولت موقت کی یف به شدت مخالف بوده اند و همچنان بر اختلاف نظرهای شدید خود تاکید می کردند.اما صاحب نظران غربی معتقدند همین که دو طرف در نهایت با یکدیگر به گفت و گو نشسته اند به جای اینکه دورادور نظرهای خود را بیان کنند.

مذاکرات بیشتر با هدف رسیدن به توافق در مورد اجرای اصلاحات در دولت و اعطای قدرت بیشتر به مقامات محلی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 25 ماه مه (4خرداد) است. کی یف از طرح ˈتمرکز زداییˈ قدرت برای اعطای قدرت بودجه ای بیشتر به دولت های محلی حمایت کرده است، در حالی که جدایی طلبان طرفدار روسیه از شرق خواستار اجرای الگوی فدرالی شدن هستند که قدرت بیشتری به فرمانداران می دهند.

ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر موقت اوکراین گفت : مقامات کی یف طرح تمرکز زدایی از قدرت را پیش می برند، اما پیشنهاد فدرالی شدن توسط دولت روسیه و طرفدارانش با هدف تقسیم کشور و قدرت دادن به فرمانداران محلی وفادار به مسکو انجام می شود.

وی دراین مورد افزود: پیش از این یک ˈویکتوریا یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده اوکراین، وجود داشت. اما آنها 27 یانوکوویچ(اشاره به 27 فرماندار) می خواهند.

درخواست های مکرری از هر طرف برای برقراری نظم و امنیت در شرق اوکراین وجود دارد، مقامات محلی و منطقه ای می گویند کی یف باید ابتدا نیروهای امنیتی خود را از این منطقه خارج کند و مقامات کی یف می گویند شبه نظامیان جدایی طلب باید خلع سلاح شوند.

حتی با وجود مذاکرات، گزارش هایی در مورد خشونت های جسته و گریخته در مناطق شرق اوکراین روزشنبه منتشر شد که شامل تبادل آتش در نزدیکی مرز روسیه می شد بعد از اینکه فرمانده جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک برای مدت کوتاهی توسط نیروهای اوکراینی دستگیر و آزاد شد.

اوکراین که از آذر ماه سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی و برکناری دولت تحت حمایت مسکو همچنین روی کار آمدن دولت موقت است، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای 25 ماه مه (4خرداد) برنامه ریزی کرده است.

نواحی شرق و جنوب شرقی این کشور که بیشتر ساکنان آن را روس زبان ها تشکیل می دهند، از اواسط فوریه(بهمن/اسفند) به عرصه اعتراضات جدایی طلبان تبدیل و در نهایت جدایی شبه جزیره کریمه از دولت اوکراین و پیوستن آن به روسیه همچنین درگیری های خشونت بار در شهرهای ˈاودساˈ، ˈلوهانسکˈ و ˈدونتسکˈ منجر شده است.

کشورهای غربی انتخابات ریاست جمهوری را در اوکراین مسئله ای ˈتعیین کنندهˈ برای خروج این کشور از بحران ارزیابی می کنند. اما روسیه رعایت هنجارهای دموکراتیک را در این انتخابات با توجه به ادامه درگیری ها زیر سوال برده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N287667

وبگردی