آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

سرود تیم ملی فوتبال ایران برای جام‌جهانی قطعا تغییر نمی‌کند

سرود تیم ملی فوتبال ایران برای جام‌جهانی قطعا تغییر نمی‌کند

مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه سرود تیم ملی ایران در جام جهانی که توسط احسان خواجه امیری ساخته شده، تغییر نمی‌کند، گفت: از کار خودمان راضی هستیم و قطعا با پخش گسترده‌تر این اثر در جامعه، بازخوردها نسبت به آن بهتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 برزیل با عنوان "دروازه‌های دنیا" به خوانندگی احسان خواجه امیری به تازگی در دومین همایش همبستگی ملی در حمایت از تیم‌ملی فوتبال در سالن اجلاس سران رونمایی شد که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

در این رابطه تعدادی از کارشناسان موسیقی بر این باورند که اثر تولید شده از سوی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال، دارای مولفه‌هایی از جمله شور حماسی و ملی - میهنی را برای مخاطب تداعی نکرده و اثر ایرانی محسوب نمی‌‎شود. حتی مرکز موسیقی وزارت ارشاد حاضر است در مدت زمان کوتاهی اثر فاخر و ارزشمندی را به عنوان سرود تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 برزیل تهیه کند.

البته چندی پیش از سوی "پیروز ارجمند" اعلام شده بود که وی تولید این ترانه و مراحل ثبت آن را غیر قانونی دانسته، در صورتیکه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد این مساله را رد کرده است.

ارجمند بر موضوع تاکید کرده وزارت ورزش و جوانان جایگاه حقوقی برای ساخت این ترانه را دارا بوده اما آنچه برای وزارت ارشاد مهم بوده، این است که کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال پیش از تولید این اثر، با بخش کارشناسی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بحث و تبادل نظر می‌پرداخت.

محمدرضا ملامحمد در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص واکنش‌های منفی صورت گرفته به تولید "سرود تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2014 برزیل" از سوی کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال اینگونه واکنش نشان داد: پرونده این موضوع برای ما بسته شده است زیرا این سرود توسط یکی از چهره‌های پاپ موسیقی ایران خوانده شده و ترانه‌سرا و دیگر بخش‌های تولید آن، اثر هنری بسیار خوبی را خلق کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه اختیارات فدراسیون فوتبال بوده که برای تولید آثار فرهنگی اقدام کند، یادآور شد: نماینده علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد در "ستاد جام جهانی" در جلسات تصمیم گیری ما شرکت یافته و در تمام طول دوران ضبط این اثر، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد حضور داشت و در جریان همه چیز قرار گرفت، پس نیازی به هماهنگی با دفتر موسیقی نبود.

مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال "غیرقانونی" دانست سرود تیم ملی را نامفهوم دانست و تاکید کرد: ما از کار خودمان راضی هستیم و قطعا با پخش گسترده‌تر این اثر در جامعه، بازخوردها نسبت به آن بهتر می‌شود، پس باید ذهن مردم را نسبت به آن تقویت کرد. البته هم اکنون یقین دارم انتخاب احسان خواجه امیری بهترین انتخاب ممکن بوده است.

وی موسیقی را هنری دانست که به سلایق مختلف بستگی دارد و شاید عده‌ای این اثر را نپسندند، خاطرنشان کرد: ما تصمیم گرفتیم این اثر توس خواجه امیری خوانده شود و پای تصمیم خود می‌ایستیم. امروز اثری خلق شده و باید کاری کنیم که تاثیرگذاری آن در جامعه بیشتر شود. قطعا این سرود تغییر نکرده و سرود تیم ملی در جام جهانی خواهد بود.

ملامحمد در پایان در مورد اینکه گفته می‌شود قرار است گروهی دیگر سرود جدیدی برای تیم ملی تولید کنند، گفت: از کجا مشخص است نفرات بعدی که سرود ملی را تولید می‌کنند، بهتر از این اثر بوده و مشکلی نداشته باشد. همانطور که گفتم هر اثر می‌توان موافق و مخالف خود را داشته باشد و شاید سرود بعدی صدبرابر بدتر از این کار ارائه شده باشد.

کد N287366

وبگردی