آفتاب

توافق دولت کلمبیا و شورشیان فارک برای امحای مواد مخدر

توافق دولت کلمبیا و شورشیان فارک برای امحای مواد مخدر

دولت کلمبیا و شورشیان نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به "فارک" چند ساعت پس از اعلام آتش‌بس یک هفته‌ای از سوی این گروه مارکسیستی، به توافقنامه‌ای برای امحای قاچاق غیرقانونی مواد مخدر دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، توافق برای امحای تجارت غیرقانونی مواد مخدر سومین گزینه در برنامه پنج بخشی مذاکرات صلح برای پایان جنگ 50 ساله این کشور است. این پیشرفت در مذاکرات آن هم 9 روز پیش از اولین دور انتخابات ریاست جمهوری احتمالا به خوآن مانوئل سانتوس فرصت انتخاب مجدد می‌دهد.

یکی از منابع دفتر کمیسیونر عالی کلمبیا برای صلح گفت: مذاکرات در رابطه با چگونگی امحای تولید کوکائین در این کشور پایان یافته است. رئیس این دفتر مذاکره کننده دولت در مذاکرات صلح هاوانا است.

شورشیان فارک اعلام کردند که از 20 تا 28 مه تمامی حملات خود را متوقف خواهند کرد. در این زمان انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا نیز 25 مه برگزار خواهد شد. ارتش آزاد ملی، دومین گروه شورشی بزرگ کلمبیا نیز در این دوره اعلام آتش‌بس کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری و محلی عموما در پی حملات شورشیان چپ‌گرا خدشه‌دار شده چرا که این گروه‌ها به دنبال ارعاب و تحت تاثیر قرار دادن رای‌دهندگان هستند. دولت عموما در این دوره نیروهای گشت‌زنی را چند برابر می‌کند.

پابلو کاتابومبو، یکی از رهبران شورشیان فارک به خبرنگاران در هاوانا گفت: ما به تمام نیروهایمان دستور داده‌ایم تا از هرگونه اقدام نظامی علیه این نیروهای مسلح یا تاسیسات اقتصادی از 20 تا پایان 28 مه اجتناب کنند.

انتهای پیام

کد N286609

وبگردی