آفتاب

سه شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی به سازمان ملل

سه شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی به سازمان ملل

بیروت – ایرنا – دولت لبنان از رژیم صهیونیستی به اتهام تجاوز آشکار به خاک و حاکمیت این کشور به سازمان ملل متحد شکایت می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان به نمایندگی دایم این کشور در سازمان ملل متحد دستور داد که شکایتی از موارد نقض حاکمیت و تجاوز به خاک لبنان توسط رژیم اسراییل را مبتنی بر اسناد و اطلاعات مرتبط با این تجاوزها تنظیم و بسرعت تقدیم سازمان ملل متحد کند.

وزیر خارجه لبنان همچنین از « نواف سلام» نماینده دایم لبنان در نیویورک خواسته است تا دو شکایت دیگر هم در باره تجاوزاخیر رژیم اسراییل به خاک لبنان در نزدیکی شهرک حولا در جنوب لبنان و عبور از خطوط مرزی و همچنین اقدام نیروهای ارتش اسراییل برای ربودن 3 شهروند لبنانی در اطراف شهرک شبعا تقدیم سازمان ملل و این سه شکایت را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

سه قایق جنگی ارتش صهیونیستی دوشنبه گذشته در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان حدود 20 متر وارد آب های سرزمینی لبنان در دریای مدیترانه شدند و مقامات لبنانی هدف از این اقدام را تغییر در خطوط مرزی دریایی ارزیابی کردند.

قایق های جنگی ارتش صهیونیستی در این تجاوز آشکار میله هایی را که مرز آبی لبنان و فلسطین را ترسیم می کنند، حدود 20 متر جابجا کردند.

این تجاوز دریایی در حالی صورت گرفت که نیروهای ارتش صهیونیستی همچنین صدها متر وارد خاک لبنان در منطقه اللبونه راس الناقوره در بخش غربی جنوب لبنان شده و مبادرت به قطع درختان و حفر کانالی به عمق 4 متر و به طول 200 متر در موازات سیم خاردارهای خط مرزی کرد.

شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به این تجاوزها با بیان اینکه « همه می دانند، دارای قواعدی معین برای پایان دادن به تجاوزهای اسراییل هستیم»، تصریح کرد: اکنون از دولت لبنان خواسته ایم با اقدامات خود مانند تقدیم شکایت به شورای امنیت سازمان ملل مانع این تجاوزها شود و زمینه محکومیت این تجاوزها را فراهم کند اما اگر این راهکارها به نتیجه نرسید و موفقیت آمیز نبود، چاره ای نیست باید به اقدامات مناسب و بازدارنده فکر کنیم.

« میشل سلیمان» رییس جمهوری و « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان هم از« جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور خواستند تا از رژیم صهیونیستی به سازمان ملل متحد شکایت کند.

رییس مجلس لبنان علاوه بر موضعگیری قاطع در قبال تجاوزهای رژیم صهیونیستی ، « پائولو سیرا» فرمانده ایتالیایی نیروهای یونیفل و « درک بلامبلی» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان را بطور جداگانه احضار و مراتب اعتراض خود را به تجاوزهای مکرر ارتش صهیونیستی و بی تفاوتی نیروهای یونیفل و سازمان ملل اعلام کرد.

وزیر امور خارجه لبنان هم با انتقاد از روند شکایت لبنان از تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و نقض مکرر حاکمیت این کشور خواستار تغییر روش کشور متبوعش در این زمینه شد.

جبران باسیل با بیان اینکه « متاسفانه شکایت از اسراییل به یک وظیفه روزانه وزارتخارجه لبنان تبدیل شده است»، گفت که شایسته است به این روش سنتی و معمول پایان داده و روش خود را تغییر دهیم.

خاورم ** 1324
کد N286596

وبگردی