آفتاب

راهبردهای مذاکرات اخیر هسته ای در وین

راهبردهای مذاکرات اخیر هسته ای در وین

اگر چه باید قبول کرد که مذاکرات هسته ای توسط دشمنان جمهوری اسلامی به ما تحمیل شده است، ولی نباید آنرا نادیده گرفت ویا بی ثمر شمرد. برای اینکه به تحلیل مناسب برسیم باید علل اصلی ایجاد چنین مشکلاتی را بررسی نماییم.

کشور ما ایران، علاوه بر موقعیت جغرافیایی خاص و دسترسی به آب های خلیج فارس و تسلط بر تنگه هرمز و سواحل آبی، همیشه نقشی مهم و تاثیر گذاری در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه داشته و خواهد داشت، و در این زمینه نسبت به سایرکشورهای منطقه از وضعیت و شرایط مطلوب تری برخوردار می باشد . این ویژگی از دیر باز و زمانیکه فارس ها در شرق مدیترانه سکنی گزیدند و سپس اعقاب آنها امپراطوری فارس را بنا نهادند، همراه ایرانیان بوده و خواهد بود. اگراین ویژگیها را با تاثیرات بی بدیل انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یک نظام نوین سیاسی با ویژگی های خاص فکری و عقیدتی و فرهنگی در آمیزیم، در می یابیم که چرا قدرتهای جهانی بیش از سه دهه به دشمنی آشکار وپنهان خود با لجبازی فراوان ادامه داده اند و به نظر می رسد که به سادگی دست بردار نباشند و با توسل به هر وسیله ای، از جمله فعالیتهای هسته ای ایران به جنجال آفرینی بین المللی می پردازند. در این خصوص اما، مواضع ایالات متحده جای تامل بیشتری دارد.

بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران بی طرف بر این باورند که مواضع امریکا در برخورد با پرونده هسته ای ایران، عمدتاً سیاسی است. اگر چه آمریکا و هم پیمانانش برای نگرانی خود در مسایل هسته ای ایران ، دلایلی چون تلاش مخفیانه ایران برای گسترش سلاح هسته ای، تمایل ایران به تکمیل نیروگاه بوشهر، سابقه برخی اقدامات مخالف منافع غربی ها، اقدام ایران برای توسعه موشک های میان برد و دور برد را بیان می دارند، امادلایل واقعی در ایجاد وادامه موضوع هسته ای را باید در مسایل زیر جستجو کرد:
1-نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای و جهانی که عامل نگرانی شدید غرب است
2-تاثیر فوق العاده سیاست های ایران بر امنیت اسراییل و فشارهای بی امان لابی های صهیونیستی در دنیا
3-توطئه های مزدوران داخلی که نقش ستون پنجم استکبار را ایفا می کنند و خوراک تبلیغاتی فراهم می آورند
4-تسلط آمریکا و هم پیمانانش بر سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل، شورای امنیت سازمان انرژی اتمی و ...
5-حمایت موثر ایران از جنبش های آزادی خواه منطقه و جهان و توفیقات بدست آمده در این رهگذر
6-بهانه جویی و سر سپردگی برخی از سران کشورهای منطقه هم پیمان غرب که ایران اسلامی را سد راه اهداف و حکومت های خودکامه خود می بینند
7-نا توانی آمریکاو غرب در اتخاذ سیاست کار آمد در مواجهه با ایران و حل مسایل فی ما بین
8-نبود درک صحییح از انقلاب اسلامی در کشورهای غربی که موجب پیچیده تر شدن اوضاع می شود
9-اثرات حادثه تروریستی یازده سپتامبر 2001 و تاثیرات نگران کننده تررویسم هسته ای در آمریکا
10-رفتار سیاسی پیچیده و گاهاً عجیب مسئولین رده دوم و سوم در جمهوری اسلامی ایران که به پیچیده و مبهم شدن اوضاع سیاسی داخلی و بین المللی دامن می زند و طمع دشمنان را بر می انگیزد.
11-نبود تدبیر و سیاستهای هما هنگ از سوی تیم های مختلف مذاکره کننده و مسولین پشتیبان در ادوار مختلف که بتوانند طرفهای مقابل را با درایت یاکیش و مات کنند ویا به جهت دلخواه هدایت نمایند. به جرات می توان گفت که اگر هماهنگی و انسجام لازم در زمان مذاکرات هسته ای آقای دکترعلی لاریجانی (ریاست فعلی مجلس ) بود، دستیابی به یک راه حل بسیار محتمل می نمود. ذکر این نکته ضروری است که نگارنده به هیچ عنوان قصد ندارد زحمات و اخلاص تیم های مذاکره کننده را در ادوار مختلف نادیده بگیرد.
12-عدم وجود تدبیر لازم به منظور جهت دهی به افکار عمومی در سطح ملی وبین المللی
به نظر می رسد که برای اولین بار است که گروه مذاکره کننده ایرانی از یکسو دارای عزم راسخ و انسجام کامل برای حل مسئله هسته ای است و از سوی دیگر از پشتوانه های لازم در سطوح مختلف برخوردار است. بنا براین برای دستیابی به نتیجه مطلوب، اولاً لازم بود تا هدف مذاکره معین شود، دوم موضوع مذاکره کاملا معلوم باشد و سوم شرایط مذاکرات است که باید تدبیر گردد. به نظر اینجانب هر سه این امور توسط مسئولین عالیرتبه نظام از جمله مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و نیز مجلس محترم و سایر دست اندرکاران نظام به خوبی بیان شده اند. بنا براین وظیفه همگان است که بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و درک صحیح از شرایط ملی و بین المللی و در نظر گرفتن منافع ملی ضمن حمایت لازم از تیم مذاکره کننده، از ایجاد حاشیه های مخرب بپرهیزیم و اجازه دهیم تا تمام توان تیم مذاکره کننده مصروف تامین حد اکثری منافع کشورمان در این مذاکرات حساس گردد، انشاءالله.

 

2323

 

کد N286421

وبگردی