آفتاب
گزارش بازدید از روزنامه «خبر جنوب»؛

آشنایی با روزنامه‌ای که حتی یک نسخه برگشتی هم ندارد/ شیوه توزیع انحصاری خبر جنوب

آشنایی با روزنامه‌ای که حتی یک نسخه برگشتی هم ندارد/ شیوه توزیع انحصاری خبر جنوب

«خبر جنوب» با حدود 55 هزار نسخه تیراژ، بعد از «خراسان» دومین روزنامه پرتیراژ خارج از مرکز در کشور است. یک نکته جالب در مورد این روزنامه این است که بجز حدود 20 نسخه‌ای که در آرشیو روزنامه نگهداری می‌شود، «خبر جنوب» حتی یک نسخه برگشتی هم ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب، آنلاین و تصویری کشور در روزهای پایانی هفته گذشته مهمان روزنامه «خبر جنوب» دومین روزنامه پرتیراژ خارج از مرکز بودند. حسین واحدی‌پور صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه خبر که در دفتر آن در شیراز میزبان اعضای انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه رسانه بود، در یک نشست، درباره سابقه فعالیت «خبر جنوب»، ویژگی‌های این روزنامه منطقه‌ای و برنامه‌های آتی خود برای توسعه آن و نیز برخی ایده‌های تحول‌خواهانه و البته در دست اجرای خود در حوزه مطبوعات کشور، توضیح داد. این توضیحات در زیر در قالب یک گزارش تقدیم خوانندگان می‌شود:

روزنامه خبر جنوب 35 سال است که تاسیس شده و در کل این مدت حتی یک روز هم فعالیت آن تعطیل نشده است هر چند این روزنامه موارد معدودی از تاخیر در انتشار را تجربه کرده است. «خبر جنوب» همچنین 17 سال متمادی است که به عنوان تنها روزنامه کشور در تعطیلات نوروز با شمارگانی بین 20 تا 25 هزار نسخه منتشر می‌شود.

«خبر جنوب» آن سال با 5000 نسخه تیراژ، کارش را شروع کرده بود و در حال حاضر بین 50 تا 55 هزار نسخه تیراژ دارد و بعد از «خراسان» دومین روزنامه پرتیراژ خارج از مرکز کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که مسئولان این روزنامه از توانایی خود برای افزایش 10 هزار نسخه‌ای تیراژ سخن می‌گویند.

کاغذ روزنامه «خبر جنوب» عمدتاً وارداتی و از کشورهایی مانند روسیه، مالزی و کره جنوبی است. چاپخانه روزنامه «خبر جنوب» منحصراً برای چاپ این روزنامه و دیگر نشریات وابسته به موسسه «خبر» راه‌اندازی شده و این مسئله در نوع خود و در مقایسه با چاپخانه‌های برخی دیگر از روزنامه‌ها که از دستگاه‌های چاپی خود تقریباً برای هر محصول چاپی بهره می‌گیرند، جالب توجه است.

یادآوری می‌شود تیراژ «خبر جنوب» تا همین چند سال پیش و قبل از بحران کاغذ، به بالای 65 هزار نسخه هم رسیده بود اما با افزایش قیمت کاغذ، اندکی از این تیراژ کاسته شد. روزنامه «خبر جنوب» که در 133 نقطه کشور دفتر نمایندگی دارد، تنها یکی از نشریات زیرمجموعه «خبر» است. از دیگر موسسات مطبوعاتی این مجموعه می‌توان به خبر ورزشی، خبرآنلاین، توریسم، نوشتا، هفته‌نامه کتاب پنجشنبه و... اشاره کرد.

بر اساس اعلام مسئولان این موسسه، «خبر ورزشی» پرتیراژترین روزنامه ورزشی ایران به شمار می‌رود که 16 سال است بدون توقف، انتشار یافته است. همچنین روزنامه بین‌المللی «توریسم» از نشریات زیرمجموعه موسسه یادشده که از 27 اسفند 92 انتشار خود را شروع کرده، در حال حاضر در کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان و برخی شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس توزیع می‌شود.

شیوه توزیع این روزنامه هم در نوع خود جالب است؛ «خبر جنوب» به دکه‌ها پیش فروش می‌شود. به عبارت دقیق‌تر این روزنامه یک هفته قبل از توزیع، پول فروش خود را از دکه‌ها دریافت می‌کند. نکته جالب‌تر اینکه بجز حدود 20 نسخه‌ای که برای استفاده آرشیو روزنامه نگه داشته می‌شود، «خبر جنوب» حتی یک نسخه برگشتی هم ندارد.

مسئولان خبر جنوب می‌گویند چاپ هر نسخه این روزنامه 800 تا 900 تومان هزینه می‌برد اما آنها چند ماهی است که قیمت روزنامه را از 500 تومان به 700 تومان رسانده‌اند. البته نباید فراموش کرد که این هزینه‌ها و همچنین سایر مخارج روزنامه را، آگهی‌های «خبر جنوب» که در حجمی وسیع منتشر می‌شوند، جبران می‌کنند.

«خبر جنوب» همانطور که از نامش برمی‌آید، عمدتاً روزنامه‌ای خبری است و در واقع بار اصلی صفحات روزنامه را اخبار و نه لزوماً گزارش‌های تحلیلی بر عهده دارند. به همین منظور «خبر جنوب» اصرار دارد که تقریباً شبیه یک رسانه آنلاین خود را به صورت مکتوب به مخاطبان معرفی کند. مسئولان «خبر جنوب» مدعی هستند برخلاف روزنامه‌های سراسری که کار تولید محتوا و چاشان عمدتاً در تهران انجام می‌شود، ساعات خبرگیری‌شان بیشتر است.

در واقع این روزنامه گاه تا ساعت 10 و 11 شب هم فضاهایی را برای درج اخبار عمدتاً فوری و حساس، خالی می‌گذارد و به این ترتیب «خبر جنوب» از ساعات باقیمانده شب تا ارسال نسخه نهایی برای چاپ، بیشترین استفاده را برای خبرگیری، انجام می‌دهد. این شیوه البته جواب هم داده است؛ خبر جنوب اولین روزنامه بود که خبرهایی از قبیل آزادسازی خرمشهر و استعفای مهندس بازرگان را مخابره کرد.

از دیگر ویژگی‌های «خبر جنوب» این است که بعد از روزنامه کیهان، پرتیراژترین روزنامه کشور در روز درج خبر رحلت امام (ره) بوده است.

7 طبقه از مجموع 9 طبقه ساختمان «خبر جنوب» در اختیار فعالیت‌های مطبوعاتی موسسه خبر است. در این بنای تازه‌ساز، علاوه بر تحریریه و نیز بخش‌های اداری، غذاخوری، سالن‌های کنفرانس و فنی، سالن شیکی هم برای اجرایی کردن ایده صاحب‌امتیاز این روزنامه در خصوص ایجاد موزه بین‌المللی مطبوعات ساخته شده است؛ در این بخش فضاهایی برای نمایش نشریات 5 قاره، نشریات سراسری ایران در 4 بخش (شمال، جنوب، شرق و غرب)، نشریات استان فارس شامل هفته‌نامه‌ها و ماهنامه این استان و غیره، تدارک دیده شده است.

از دیگر برنامه‌های جدیدی که در روزنامه «خبر جنوب» به تازگی از مرحله ایده به مرحله اجرا رسیده است، راه‌اندازی تورهای بازدید عمومی از این روزنامه است. بر اساس اعلام قرار است هفته‌ای سه بار گروه‌های مختلفی از مردم در اقشار مختلف امکان بازدید از بخش‌های مختلف این روزنامه پرتیراژ را پیدا کنند. به علاوه در روزنامه «خبر جنوب» کلاس‌های «مکتب خبر» راه‌اندازی شده که قرار است فعالیت خود را با حضور استادان این رشته از خرداد شروع کند.

حسین واحدی‌پور صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه «خبر جنوب» رمز ماندگاری این روزنامه و موفقیت‌های آن را در یک جمله کوتاه، اینگونه توضیح می‌دهد: دوست دارم روزنامه و نشریه‌ای که راه‌اندازی می‌کنم، به هیچ قیمتی تعطیل نشود. دوام برای من مهمتر از هر چیز دیگری است.

---------------------------

گزارش از کمال صادقی

کد N286230

وبگردی