آفتاب
تحولات اوکراین/

اتهامات جدید علیه جمهوری‌ های دونتسک و لوهانسک/ شنود مکالمات رهبران جدایی‌ طلب

اتهامات جدید علیه جمهوری‌ های دونتسک و لوهانسک/ شنود مکالمات رهبران جدایی‌ طلب

شنود مکالمات تلفنی رهبران جدایی‌ طلب و تروریستی خواندن جمهوری های دونتسک و لوهانسک از سوی کی یف از جمله تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز گزارش داد که اندری دشچیتسا وزیر خارجه موقت اوکراین خواستار اعمال تحریمهای شدیدتر علیه بخشهای اقتصادی روسیه شده است که یک جنگ پنهانی را در شرق اوکراین آغاز کرده اند.

وی ضمن مهم خواندن تحریمها علیه روسیه گفت سیاستمداران آلمانی باید بدانند که روسیه در لوهانسک و دونتسک متوقف نمی شود و اگر سیاستمداران نمی‌ خواهند مسئول بی‌ ثباتی این منطقه باشند باید نسبت به روسیه سختگیرانه‌ تر عمل کنند.

وزیر خارجه موقت اوکراین از بازداشت قاچاقچیان از سوی مرزبانان خبر داد که قصد وارد کردن اسلحه به اوکراین را داشتند.

اندری دشچیتسا همچنین از شنود مکالمات تلفنی رهبران جدایی‌ طلب و جاسوسی‌ روسیه خبر داد که به ادعای وی، این افراد دستورات خود را از روسیه گرفته اند.

دشچیتسیا همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره رای ندادن شهروندان برخی مناطق در شرق اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری 25 مه اعلام کرد که با توجه به هشداردهای "تروریستها" این احتمال وجود دارد که این افراد در انتخابات شرکت نکنند.

وی همچنین از مذاکرات اوکراین با لهستان، اسلواکی و مجارستان درباره خرید گاز به منظور کاهش وابستگی ها در زمینه انرژی به روسیه خبر داد.

نیویورک تایمز نیز گزارش داد سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش نقض حقوق بشر در اوکراین، ربوده شدن، بازداشت و ضرب و شتم‌ خبرنگاران از سوی گروههای مسلح اعلام کرد که چنین اقداماتی همچنان اصلی‌ ترین فاکتور در بدتر شدن اوضاع برای حمایت از حقوق اشخاص است.

در همین رابطه ایوان سیمونوویچ معاون دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در کی‌ یف با اشاره به کشته شدن 127 نفر در جریان درگیریها در شرق و جنوب اوکراین اعلام کرد که این نوع نقض‌ های آشکار حقوق بشری نشان می دهد که قوانین و دستورات و احکام در این بخش از اوکراین زیرپا گذاشته شده است.

راشاتودی نیز گزارش داد نیکلای گولومشای معاون دادستان کل اوکراین، جمهوریهای خودخواه در دونتسک و لوهانسک را به عنوان سازمانهای تروریستی خواند که با هدف حمله به مردم، ارعاب، خرابکاری، حملات تروریستی، ضرب و شتم و کشتار شهروندان تشکیل شده اند.

کد N286201

وبگردی