آفتاب

رتبه جهانی ایران در مدیریت اکوسیستم آبی

رتبه جهانی ایران در مدیریت اکوسیستم آبی

معاون محیط‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بررسی‌های جهانی انجام شده در خصوص مدیریت اکوسیستم‌های آبی از 132 کشور، رتبه ایران 130 است.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در شیراز، احمد‌علی کیخا در گردهمایی مدیران محیط‌زیست کشور در شیراز، گفت: این رتبه نشان‌دهنده وجود اشکال در نگاه مدیریتی است.

وی با بیان اینکه امروز در ایران در تمام استان‌ها، چه استان‌های دارای منابع آبی مناسب و چه استان‌های فاقد بارندگی و منابع آبی مناسب، مشکل آب وجود دارد، به نقل از وزیر نیرو، وجود بحران در 290 سفره زیرزمینی آب از میان 600 سفره خبرداد و گفت: زمانی حجم برداشت آب از ذخایر زیرزمینی حدود 50 میلیون مترمکعب بود اما امروز این میزان به 170 میلیارد مترمکعب رسیده که این میزان 5 تا 6 برابر حجم دریاچه ارومیه است.

معاون محیط‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تغییر و تجدیدنظر در رویکردهای توسعه را لازم برشمرد و تاکید کرد: با رویکردی که مشکلات را خلق کرده است که نمی‌توان آنها را مدیریت و حل کرد، باید شهامت پذیرفتن اشکال و اصلاح و تجدید‌نظر در رفتارها و رویکردها را داشته باشیم.

وی با تصریح اینکه توسعه تنها احداث کارخانه‌های صنعتی بزرگ نیست، گفت: در مدت چند ماه گذشته که مناسبات ایران با کشورهای مختلف جهان بهبود پیدا کرده است، شاهد حضور پررنگ گردشگران خارجی هستیم بطوریکه هتل‌ها در شهرهایی نظیر اصفهان و یزد و شیراز تا ماه‌های آینده رزرو شده‌اند.

کیخا خاطرنشان کرد: در قرن 21 با این همه پیشرفت علمی انتظار است که در سایه دولت تدبیر و امید، به جهش‌های بلندی در عرصه علمی و توسعه علم‌محور دست‌پیدا کنیم، دریاچه ارومیه نمونه‌ای بارز از توسعه‌ی غیرعلمی است، طی سال‌های گذشته حجم اراضی زیرکشت اطراف این دریاچه از 50 هزار هکتار به بیش از 350 هزارهکتار و در مواردی 750 هزار هکتار رسیده و آب برداشت شده از منابع‌آب‌های زیرزمینی و سطحی به شکلی با کل حق‌آبه این دریاچه برابری می‌کرده است.

وی تصریح کرد: کل درآمد حاصل از افزایش سطح زیرکشت و اشتغال ایجاد شده را اگر حداکثر یک میلیارد و 500 هزار دلار بدانیم، آیا ارزشش را داشت که پارک ملی دریاچه ارومیه را از دست بدهیم و سلامت مردم را با خطر مواجه کنیم برای کسب این درآمد که پایدار هم نیست؟

کیخا با ابراز تاسف از اینکه در سال 91 از کل 9 ردیف اعتباری معاونت زیست محیطی کشور تنها یک ردیف اختصاص اعتبار انجام شده و 8 ردیف دیگر اعتبارات صفر بوده است، گفت: بسیاری از سدهای ساخته شده در کشور بدون وجود آب است، اما باز هم در حال سدسازی هستیم، چرا در کشور ما باید طرح‌هایی اجرا شود که مجوز زیست‌محیطی ندارد.

وی با بیان انتظارات از دستگاه‌های مختلف، تاکید کرد: اگر نیروی انتظامی و نظامی حافظ امنیت در مرزها و درون مرزها هستند، محیط‌بانان هم حافظ امنیت پایدار کشور در عرصه‌های طبیعی به‌شمار می‌روند که اهمیت کارشان کمتر از دستگاه‌های نظامی و انتظامی نیست.

کیخا با انتقاد از برگزاری مانورهای مختلف نظامی در استان‌های کشور بدون هماهنگی با سازمان محیط‌زیست،‌ گفت: علی‌رغم وجود شیوه‌نامه، اما همچنان شاهد برپایی مانورهایی در نقاط مختلف کشور و بدون هماهنگی با محیط‌ زیست هستیم.

وی با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار توقف خط تولید سلاح‌های شکاری توسط وزارت دفاع بوده و هست، گفت: این انتظار زیادی نیست، باور کنیم که حیات وحش در حال نابودی است.

انتهای پیام

کد N285817

وبگردی